با انواع توربو شارژر ماشین بیشتر آشنا شوید
1399/12/19 ساعت 17:55:35

با انواع توربو شارژر ماشین بیشتر آشنا شوید

یکی از راهکارهای ارائه شده برای بالا بردن سرعت و شتاب خودروها می تواند افزودن تعداد سیلندرهای بیشتری به آن باشد. لوازم یدکی خودرو برای همین علت است که در خودروهایی که اصطلاحا اسپرت هستند به عوض ماشین های معمول که دارای چهار و یا شش سیلندر هستند از هشت یا دوازده سیلندر بهره می گیرند. راهکار دیگری که برای این موضوع مطرح می شود بهره گیری از توربو شارژ است. با کمک این قطعه به ازای هر ثانیه میزان هوایی که به سیلندر خودرو راه پیدا می کند افزایش پیدا می کند و در نتیجه بنزین با آهنگ بالاتری می سوزد. توربو شارژ را می توان یک ست تقریبا با قیمت مناسب و نیز به عنوان قطعه ی جانبی محسوب کرد که این توانایی را به خودرو می دهد که از یک موتور معمول انرژی بیشتری کسب کند.

 



شباهت های توربوشارژ و موتور جت از نظر عملکردی

توربو شارژ را تا حد زیادی می توان از نظر عملکردی شبیه به موتور جت دانست. در موتور جت هوایی که دمای آن پایین است به درون آن کشیده می شود و سپس این هوا را به قسمتی که مخصوص احتراق یا سوختن سوخت و منفجر شدن آن طراحی شده است منتقل می کند. بر اثر این عمل مقدار زیادی از هوای با دمای بالا به وجود می آید که در قسمت عقبی جت قرار می گیرد. هنگامی که این هوای گرم به سمت بیرون هدایت می شود در سر راه خود یک توربین را به چرخش وا می دارد که در اثر این چرخیدن کمپرسور جت که در واقع همان پمپ هوا مربوط به آن است و در قسمت جلویی قرار گرفته است نیز به حرکت در می آید.

توربو شارژ و بالا بردن نیروی خودرو بدون این که از وزن آن کاسته شود

در اتومبیل ها توربو شارژ تقریبا عملکردی مشابه با موتور جت که در بالا گفته شد دارند. این قطعه از گاز حاصل از اگزوز کمک می گیرد تا توربین مورد نظر را به چرخش وا دارد و بعد از این مرحله کمپرسور هوا با چرخش خود اکسیژن اضافه را به درون سیلندر منتقل می کند.علاوه بر این ها اتفاقی که می افتد این است که بنزین بیشتری به ازای هر یک ثانیه سوزانده شود. برای همین علت است که خودرویی که از توربو شارژ بهری می گیرد قادر است تا توان بسیار بالاتری را به وجود بیاورد و این کار را بدون این که سیلندری به خودرو افزوده شود یا وزن ماشین اضافه و یا کم شد به انجام می رساند.


تفاوت توربو شارژ با سوپر شارژر چیست؟

سوپر شارژر و توربو شارژر از نظر نتیجه ی نهایی کاری که انجام می دهند بسیار شبیه به یکدیگر هستند یعنی هر دو قدرت موتور خودرو و به طبع سرعت آن را افزایش می دهند. اما در سوپر شارژر به عوض این که توربین به کمک گازهای حاصل از سوخت موجود در اگزوز به چرخش دربیاید از یک میل لنگ قابل چرخیدن بهره می گیرد. استفاده از یک قطعه ی اضافی را می توان به نوعی یک نقطه ضعف برای سوپرشارژر دانست چرا که در جایی که توربو شارژ به کمک گازهایی که بنا بوده بلا استفاده از اگزوز خارج شوند این قدرت را تولید می کند سوپر شارژری که نیروی خود را از یک قطعه ی دیگر می گیرد (یعنی میل لنگ خودرو) عملا بلا استفاده به نظر می رسد.


 


توربو شارژ چیست

توربو شارژ را عملا می توان تشکیل یافته از دو فن با سایز کوچک دانست که به وسیله ی یک میله ی مرکزی که نام آن شافت است به هم وصل شده اند. هر کدام از این فن ها که به چرخش در می آیند سبب ه گردش در آمدن دیگری نیز می شوند. یکی از این فن ها را به نام توربین می شناسند و محل قرارگیری آن در جایی است که گازهایی که گرم شده اند و از سیلندر به بیرون می روند در سر راه به آن وارد می شوند. وقتی که سیلندر اتومبیل بخارهای با دمای بالا را به سمت خروجی هدایت می کند این فن یا توربین به چرخش در می آید. فن دوم را به نام کمپرسور می شناسند.

وقتی که توربین می چرخد شافت که همان میله ی اتصال بین دو فن است هم به گردش در می آید و در نتیجه ی این عمل کمپرسور هم یه چرخش واداشته می شود. بعد از اینکه هوایی با فشار بالا تولید شد آن را به وسیله ی لوله های توربو شارژر به سمت اینترکولر که در ادامه کاملا آن را بررسی میکنیم راهنمایی می کنند. اینترکولر هم دمای این هوای متراکم را کاهش داده و به کمک لوله های توربوشارژر به سوی فضای مخصوص سوخت راهنمایی می کند. توربو شارژ را معمولا در ابتدای محل های وارد شدن متصل می کنند و زمانی که این قطعه می چرخد، گاز را به درون خود مکش می کند و به سوی سیلندرها راهنمایی می کند.

بیشترین میزان قدرت توربو شارژ چقدر است؟

هر قدر که توربو شارژ خودرو از نظر سایزی بزرگتر باشد، توانایی موتور نیز افزایش پیدا می کند. عموما این تصور وجود دارد که هر قدر که توربو شارژ را قوی تر کنیم در نتیجه موتور نیز تقویت می شود، اما واقعیت این است که بهر حال و در انتها یک حد و حدودی برای این تقویت وجود دارد. چرا که سیلندرها می توانند حجم مشخصی از بنزین و نیز هوا را در خود نگه دارند. علاوه بر سیلندرها سایز ورودی و خروجی های هوا نیز کاملا معین و از پیش تعیین شده است و می توانند تا حد معینی هوا به آن داخل و یا از آن خارج شود. به همین علت ها است که نیروی مورد نظر برای توربو شارژ دارای حد و حدود مشخصی است. در کل مقصود از همه ی آنچه که گفته شد این است که عامل های محدود کننده ی دیگری در سر راه توربوشارژ وجود دارند که امکان رسیدن آن به بینهایت را غیر ممکن می سازند و آن را در حدود مشخص و معینی نگه می دارد.




اینتر کولر چیست و چگونه کار می کند؟

اینترکولر را می توان تا حدودی از نظر عملکردی به رادیاتور شبیه دانست که البته از نظر کارکرد با آن متفاوت است. هم اینتر کولر و هم رادیاتور از جمله قطعه های منتقل کننده ی دما هستند ولی با این تفاوت که رادیاتور دمای خود موتور را کاهش می دهد در صورتی که اینترکولر هوای وارد شده به موتور را سرد میکند و به این وسیله راندمان کاری موتور اتومبیل را بالا می برد. اینترکولر عموما در خودروهایی وجود دارد که از توربو شارژ یا سوپر شارژر بهره می گیرند. کار این قطعه خنک کردن هوایی است که که به وسیله ی توربو شارژ یا سوپر شارژر به آن ورود می کند.

از مزیت های این کاهش دما می توان به زیاد شدن جرم هوای ورودی، بالا بردن کارایی موتور خودرو، پایین آمدن ریسک حریق خودکار سوخت و غیره اشاره کرد. اینترکولر این وظیفه را به کمک جریان هوایی که از بیرون به آن وارد می شود به انجام میرساند و البته که برخی از انواع آن نیز هستند که به کمک آب عمل می کنند. نحوه ی عملکرد اینتر کولر به این صورت است که جریان هوای متراکم شده در راه های آن به حرکت می افتد و در نتیجه ی این عمل دمای آن به پره های اینتر کولر منتقل می شود و به ازای آن هوا سرد می شود. در کنار این هم هوایی که در بیرون در حال گذر است از میان شبکه های اینترکولر عبور می کند و باعث خنک شدن پره های آن خواهد شد.

 

واتر متانول چیست و چه نقشی برعهده دارد؟

واتر متانول دارای یک محفظه، یک پمپ، مجراها و نازل است. حال این سوال پیش می آید که واتر متانول چیست؟ این مایع یک ترکیب با نسبت مساوی نصف نصف از آب مقطر و متانول یا CH3OH می باشد. هنگامی که واتر متانول به قسمت ورودی هوای موتور که پیش از دریچه ی گاز قرار گرفته است وارد می شود تبخیر می شود و در نتیجه هوایی را که به موتور وارد شده است را خنک می کند. هنگامی که دما کم می شود دانسیته ی هوای وارد شده نیز زیاد می شود و باعث می شود که مقدار گاز اکسیژنی که به موتور وارد می شود زیادتر شود.

وقتی میزان اکسیژن ورودی افزایش پیدا می کند می تواند بنزین بیشتری را بسوزاند و در نتیجه ی همه ی این اعمال نیروی بسیار زیادتری را تولید کرده و رها می کند. واتر متانول چون در ترکیب خود از اتانول یا همان CH3OH بهره می برد توانایی این را دارد که سوختن سوخت در محفظه را تحت نظارت خود درآورد و در همین میان سبب کم شدن دمای فضای سوختن بنزین نیز می شود. علاوه بر این واترمتانول کمک می کند تا سوختن سوخت تمام و کمال صورت بگیرد و نقصی در آن نباشد و نیز سوختن زود هنگام بنزین را نیز کنترل کرده و سبب می شود موتور پیش سوزی نداشته باشد.

  



مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured