سایپا آریا یکی از محصولات جدید شرکت خودروسازی سایپا رونمایی شد
1401/01/29 ساعت 14:56:54

سایپا آریا یکی از محصولات جدید شرکت خودروسازی سایپا رونمایی شد

سایپا آریا در دسته کراس اوور قرار می گیرد که اولین کراس اوور تولید داخلی می باشد. تولید این خودرو است آبان 1400 آغاز شده و تاکنون 30 دستگاه از آن تولید شده است که در مرحله آزمایش می باشند. سایپا آریا قرار است با گیربکس اتوماتیک که پلتفرم SP100 دارد تولید شود و در تابستان 1401 بدست مشتریان می رسد.


نگاهی به مشخصات فنی سایپا آریا

ازآنجایی که این خودرو هنوز به طور رسمی وارد بازار نشده اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی آن وجود ندارد. در این جا فقط به چند از مشخصات فنی احتمالی سایپا آریا اشاره می کنیم. پلتفرم سایپا آریا یک پفلتفرم چندمنظوره می باشد که بر روی چند خودرو مثل شاهین پیاده سازی شده است. سایپا آریا بیشتر برای رقابت با کراس اوورهای چینی تولید می شود بنابراین احتمال می رود که مشخصات فنی این خودرو و آپشن های آن با خودروهای چینی یکی باشد و در آن از پیشرانه ی 3 سیلندر به همراه گیربکس اتوماتیک استفاده شود. 

اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به مشخصات فنی سایپا آریا داشته باشیم می توانیم به موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ که 1497 سی سی حجم موتور دارد و تنفس موتور آن از نوع توربو شارژ می باشد اشاره کرد. انتقال نیروی این خودرو دیفرانسیل جلو می باشد که پیشرانه ی آن 140 اسب بخار در 5 هزار دور در دقیقه است. همان طور که گفته شد جعبه دنده آن 5 سرعته ی دستی و یا 6 سرعته ی اتوماتیک می باشد که شتاب 0 تا 100 را در 11 ثانیه طی می کند.

بیشترین سرعتی که برای سایپا آریا تعریف شده 190 کیلومتر در ساعت می باشد. هنوز میزان مصرف سوخت و استانداردهای آن مشخص نیست ولی مصرف سوخت ترکیبی که برای آن اعلام شده 6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حجم باک این خودرو 47 لیتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 می باشد. سیستم تعلیق جلو سایپا آریا از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع میله پیچشی است. سایز و متریال ریم این خود را 15 اینچ آلومینیومی می باشد. 


سایپا آریا


طراحی کلی سایپا آریا

طراحی کلی سایپا آریا شباهت زیادی به شاهین دارد و نمای جلوی آن کاملاً با شاهین یکی می باشد. فقط در بخش جلو پنجره تغییرات کوچکی مثل نوارهای کرومی وجود دارد و در پایین سپر یک قسمت سفید رنگ اضافه شده است که نمای کلی جلو را شبیه مثل یک کراس اوور نشان می دهد. همچنین چراغ های مه شکن توانستند نمای جذابی نسبت به شاهین برای سایپا آریا درست کنند. نمای جانبی طراحی خاصی ندارد و فقط چند فلاپ پلاستیکی روی گلیگرها وجود دارد.

طراحی پشت سایپا آریا مخصوصاً در قسمت چراغ ها از مرسدس بنز GLA45 الهام گرفته شده است. چراغ های دو تکه که بر روی درب صندوق قرار دارند به خوبی توانستند با دیگر بخش ها بدنه هماهنگ باشند. بر روی بدنه سایپا آریا از تزئینات پلاستیکی استفاده شده است. 

طراحی داخلی این خودرو نیز شباهت زیادی به طراحی داخلی شاهین دارد در داخل کابین سایپا آریا سعی شده است المان های اسپرت استفاده شود همچنین فرم طراحی صندلی ها ارگونومی بوده و فضاسازی خوبی برای راحتی سرنشینان انجام شده است. کیفیت متریالی که برای داخل کابین سایپا آریا استفاده شده در حد متوسط می باشد و قابل مقایسه با خودروهای خارجی نیست. 


خودرو سایپا آریا


آپشن ها و امکاناتی که در سایپا آریا وجود دارد

سیستم ترمز و پایداری سایپا آریا از نوع ترمزهای دیسکی در جلو و عقب است. همچنین سیستم ترمز آن به ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BAS مجهز است. علاوه براین دارای سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کمکی حرکت در سرپایینی و سراشیبی می باشد. سایپا آریا دارای دو کیسه هوای سرنشینان جلو است که گفته می شود این خودرو قرار است به کیسه هواهای جانبی نیز مجهز شود. سیستم صوتی آن دارای نمایشگر 7 اینچی می باشد. از دیگر آپشن ها و تجهیزاتی که در سایپا آریا وجود دارد می توانیم به سانروف، روکش چرمی صندلی ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها و دوربین عقب اشاره کرد.


شیشه جلو و شیشه عقب سایپا آریا

شیشه جلو سایپا آریا نسبت به شیشه عقب طراحی جذاب تری دارد و به خوبی توانسته نمای خوبی برای قسمت جلویی خودرو ایجاد کند. فرم و ابعاد شیشه جلو سایپا آریا کاملاً با بدنه آن هماهنگ است و از نظر ایجاد میدان دید عملکرد خوبی دارد. این شیشه جلو همانند شیشه جلوی محصولات دیگر سایپا می باشد و نسبت به خودروهای خارجی کیفیت پایین تری دارد. 

شیشه عقب سایپا آریا که بر روی درب صندوق عقب قرار می گیرد نسبت به شیشه جلو ابعاد کوچک تری دارد و دارای یک خم ملایم می باشد. شیشه عقب آریا از کیفیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است و میدان دید کافی برای راننده ایجاد می کند. این شیشه به صورت تمام رنگ دور مشکی می باشد. 

شیشه جلو و شیشه عقب جزو اصلی ترین لوازم یدکی سایپا آریا می باشند که تولید داخلی هستند. این لوازم یدکی در سایت اینترنتی لوازم یدکی سایپا آریا وجود دارد و به راحتی در دسترس مشتریان قرار می گیرد.


پیشنهاد مطالعه : ضعف های عجیب شاهین سایپا  (مقاله برتر)


سایپا آریا به دلیل اینکه یک خودروی تولید داخلی می باشد بیشتر لوازم یدکی آن در داخل تولید می شود و به فراوانی در بازار وجود دارد. از  آنجا که آریا برادر کوچکتر شاهین محسوب می شود و شباهت زیاد به آن دارد بیشتر لوازم یدکی آن با شاهین یکی است. هنوز قیمت مشخصی برای آریا اعلام نشده است ولی با توجه به شرایط بازار می توان قیمت آن را پیش بینی کرد. تولید خودروهایی مثل آریا که از نظر موتوری قوی هستند نقطه قوت در صنعت خودرو سازی محسوب می شود.


مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured