بررسی خودرو کراس‌ اوور چینی SWM G01
1402/08/11 ساعت 23:07:44

بررسی خودرو کراس‌ اوور چینی SWM G01

این روزها نام خودروهای جدید بسیاری در کشورمان به گوش میخورد که اغلب آن‌ها نیز چینی هستند. پس از کاهش روابط اقتصادی و صنعتی ایران با سایر کشورها به دلیل تحریم‌ها، به مرور زمان کشور چین به یکی از بزرگترین وارد کنندگان خودرو در کشورمان تبدیل شده و چندین گروه فعال در زمینه خودرو نیز اقدام به مونتاژ خودروهای چینی نموده‌اند. شرکت اس دبلیو ام با نام تجاری SWM  (Speedy Working Motors) در تاریخ 27 ژوئیه سال 2016 و پس از آنکه گروه شینری (Shineray)  در سال 2014 آن را از برند اصلی ایتالیایی خریداری کرد، راه اندازی شد. در این سال شروع به کار این برند جدید با ساخت شش مدل که بودجه شرکتی آن از طریق نهاد شینری از چین تامین میشد، آغاز شد.

نزدیک به 2 سال بعد و در سال 2016 گروه شینری نام تجاری SWM Automotive را در پکن چین به نمایش گذاشت و اندکی بعد اولین محصول خود را با نام SWM X7 یک کراس اوور 7 نفره سایز متوسط روانه بازار نمود. دیگر محصولات این شرکت با نام‌های SWM G01، SWM G05، SWM X7، SWM X3، SWM X2 تولید و به بازار عرضه شدند. از میان این خودروها، در سال 1399 شرکت سیف خودرو در ایران اقدام به مونتاژ و عرضه خودرو اس دبلیو ام G01 کرد و این خودرو را به تعداد محدود در اردیبهشت ماه همان سال به مشتریان تحویل داد.


ماشین swm g01


ماشین SWM ساخت کجاست؟

 به عنوان یک خودروی 5 نفره اس دبلیو ام G01 بر اساس پلت فرم جدید G ساخته شده است و در حال حاضر شامل نسخه معمولی و نسخه F (مدل عملکردی) است. از لحاظ راحتی و گنجایش، فضای داخلی این خودرو در رده قابل قبولی قرار دارد و فضای بار آن نیز به راحتی پاسخ گوی نیازهای یک خانواده 5 نفری است. به عنوان لیفت نیز انتظار می‌رود که تغییرات اصلی اس دبلیو ام G01 جدید در قسمت پیکربندی حاصل شود. میتوان گفت که خودروی SWM G01 یک کراس اوور کامپکت جمع و جور است که توسط شرکت SWM که خود زیرمجموعه‌ای از برند برلیانس به شمار میرود، تولید می‌شود. ساخت اس دبلیو ام G01 در آوریل 2018 در ایتالیا آغاز شد و در همان سال در نمایشگاه خودروی پکن در چین از آن رونمایی گشت. قدرت خودروی اس دبلیو G01 از یک موتور 1.5 لیتری توربو که در اصل توسط برلیانس تولید شده است، حاصل می‌شود که توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را دارد. از نظر شاسی، G01 دارای سیستم تعلیق مستقل جلو و عقب است.

اس دبلیو ام G01 توسط KOVOS SOTIRIOS ، طراح ارشد سابق تویوتا و طراح ارشد آئودی طراحی شده است که اکنون در مرکز طراحی و توسعه SWM میلان، ایتالیا کار می کند.  در طراحی شیشه جلو اس دبلیو ام G01 علاوه بر ظرافت بصری برای ارتقاء کیفی از نوعی لایه میانی از جنس پلی‌بوتیرال‌وینیل استفاده شده است که موجب افزایش انعطاف شیشه شده و هنگام وارد شدن ضربه مانع از خرد شدگی شده و حالت الگویی به شکست شیشه میدهد. بدنه اس دبلیو ام G01 دارای حجم پردازی‌های زیبا است که همراه با طراحی زیبای شیشه‌های جانبی، در نگاه اول توجه‌ها را به خود جلب میکند. در مدل اسپرت این خودرو که G01 F نام گرفته است، این برجستگی‌ها و خطوط بیشتر به چشم میخورد و حالتی اسپرت‌تر به بدنه بخشیده است. همانند خودروی چینی تازه وارد فیدلیتی وجود آنتن کوسه‌ای نیز تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری خودرو دارد.


خودرو SWM G01


داخل ماشین SWM

مدل عملکردی این خودرو با نام G01 F-Edition در ماه مه سال 2019 به بازار جهانی عرضه شد که دارای کیت بدنه و قسمت جلویی کاملاً بازسازی شده است. اس دبلیو ام G01 F با ویژگی‌های موتور توربوشارژ 1.5 لیتری و تولید 115 کیلووات (154 اسب بخار) و حداکثر گشتاور 220 نیوتن متر از لحاظ قیمت گذاری نیز از اس دبلیو ام G01 تفاوت دارد. همانطور که اشاره شد SWM G01 و G01 F-Edition تفاوت زیادی در ظاهر دارند به طوریکه G01 F-Edition را می‌توان نسخه اسپرت و تهاجمی G01 دانست. البته در حالت کلی SWM G01 F-Edition همان خط مش ظاهری را حفظ کرده است و در نگاه اول میتوان نام هم قطار پیشین آن را حدس است. حالت لانه زنبوری بزرگ در جلوی خودرو، بدنه کشیده، کیت بدنه اسپرت همراه با خطوط تیز ظاهر خودروی G01 F-Edition را توصیف می‌کند. در کابین خودرو نیز همانند اس دبلیو ام G01 طراحی دو رنگ زرد و سیاه، کیلومتر شمار دیجیتال، صندلی‌های چرمی و همچنین داشبورد LCD کامل به همراه پیکربندی لوکس صفحه نمایش رنگی LCD مرکزی زیبایی چشم نوازی به آن بخشیده است. علاوه بر این طراحی کنسول میانی و دریچه‌های تهویه حالتی متوازن و چشم نواز به داخل کابین داده است. غربیلک فرمان به حالت دی کات حالت اسپرت و جوان پسندی دارد که از نکات زیبا و قابل توجه و در دسترس بودن قطعات یدکی اس دبلیو ام G01 به شمار میرود.

مشخصات اس دبلیو ام

آپشن های خودرو SWM

در کشورمان فعلا فقط مدل اس دبلیو ام G01 به تعداد محدود عرضه شده است و خبری از ورود و مونتاژ مدل عملکردی این خودرو نیست. از لحاظ آپشن‌های رفاهی خودروی اس دبلیو ام G01 در رده قابل قبولی قرار دارد و در صورت عرضه این خودرو در حالت فول آپشن باید شاهد آپشن‌هایی نظیر فرمان حساس به سرعت، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، سیستم صوتی با 9 اسپیکر، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه و جانبی، بلوتوث، USB، شش عدد کیسه هوا، گرمکن و سردکن صندلی،
چراغ‌ جلو خودرو SWM ،  ال ای دی و دی‌لایت دار ، آینه‌های تاشونده بغل با تنظیمات برقی همراه با گرم کن، چراغ راهنما با حالت متحرک، صندلی راننده مجهز به تهویه، گرمکن و تنظیمات برقی شش جهته، کنسول آرنج میان صندلی‌های عقب، تودوزی چرمی، روکش چرمی فرمان با دکمه‌های کنترل، سقف پانورامیک مجهز به آفتابگیر، سیستم تشخیص مانع، تهویه اتوماتیک به علاوه دریچه برای صندلی‌های ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کلید هوشمند، سیستم ضبط اطلاعات رانندگی، جا لیوانی مجهز به گرمکن و سردکن، جک گازی درب کاپوت، کروز کنترل هوشمند، کنترل توقف در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حسگرهای پارک، رادارهای نقطه کور (تغییر مسیر و هشدار تصادف از جلو)، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی راننده در این خودرو باشیم.


نقاط قوت SWM G01

 SWM G01، بواسطه امکانات و آپشن های زیادی که در اختیار سرنشینان قرار می دهد یک خودروی محبوب می باشد که توانسته نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. این کراس اوور چینی در کنار پیشرانه ی قدرتمند خود نقاط قوت زیادی دارد. یکی از نقاط قوت اصلی و مهم SWM G01، طراحی جذاب و اسپرت آن می باشد که نظر جوانان را به خود جلب می کند. طراحی کلی بدنه SWM G01، کاملاً اسپرت است و سپرهای آن به خوبی توانستند نمای جذابی برای آن ایجاد کنند. به جز نمای قابل قبول خودرو SWM G01، آپشن ها و تجهیزات زیادی نیز در آن وجود دارد که توانسته آن را نسبت به رقبای خود در سطح بالاتری قرار دهد. از جمله آپشن هایی مثل: نقطه کور، اخطار خطر تصادف، کیسه هواهای مختلف، گرم کن صندلی ها و سانروف در آن وجود دارد. خودروی SWM G01، را می توان یکی از پر آپشن ترین خودروهای چینی داخل بازار ایران دانست. از نکات مثبت دیگری که درباره SWM G01، وجود دارد کابین جادار آن می باشد که کیفیت متریال داخلی آن خیلی بالا است. داخل کابین و صندلی ها به خوبی طراحی شده اند و فرم آن ها کاملاً آرگونومی می باشد. همچنین از پلاستیک نرم برای داشبرد و قسمت های مختلف آن استفاده شده است.


بررسی سپرهای SWM G01

در نگاه اول به SWM G01، یکی از قسمت هایی که توجه بیشتری به خود جلب می کند سپرها مخصوصا سپر جلو می باشد. سپرها در این خودرو همانند دیگر خودروها نقش حفاظتی دارند و از قسمت جلو و عقب بدنه SWM G01، محافظت می کنند. هم سپر جلو SWM G01، و هم سپر عقب آن به صورت یکپارچه طراحی شده اند و بر روی آن ها خطوط حجم دهنده به همراه حفره هایی وجود دارد که برای نصب چراغ های مه شکن و خروجی هواکش ها می باشد. سپرهای SWM G01، از فیبر کربن، مواد پلاستیکی فشرده و مقداری از آلیاژهای فلزی ساخته شده است که مقاومت بالایی دارند. نکته مثبتی که درباره این سپرها وجود دارد ویژگی آیرودینامیک آن ها می باشد که در شتاب کلی خودرو تاثیر زیادی دارند. سپرهای SWM G01، به خوبی توانسته اند با طراحی اسپرتی که دارند SWM G01، را به یک خودرو اسپرت تبدیل کنند. دریچه های هواکش در سپر جلو و اگزوز کرومی در سپر عقب توانستند نمای بسیار جذابی به SWM G01، دهند. سپرهای SWM G01، از قسمت های حساس بدنه هستند که خیلی زود دچار آسیب دیدگی می شوند. همچنین سپرها جزو لوازم یدکی SWM G01، می باشند که به صورت وارداتی هستند.


نگاهی به طراحی چراغ های SWM G01

طراحان کمپانی SWM به خوبی توانسته اند چراغ های SWM G01 را طراحی کنند. هم چراغ جلو و هم چراغ عقب SWM G01، به خوبی با دیگر بخش های بدنه هماهنگی دارند و توانستند جلوه ی جذابی به خودرو بدهند. طراحی کلی چراغ ها مخصوصاً در قسمت جلو کاملاً اسپرت است و فرم کلی آن ها کشیده می باشد. چراغ جلو با تزئینات کرومی کاملاً با جلو پنجره SWM G01، متناسب است چراغ جلوSWM G01، از نوع زنون می باشد که یک نوار ال ای دی در قسمت پایین آن وجود دارد. قاب اصلی چراغ جلو دودی رنگ می باشد. چراغ های عقب که طراحی خاص تری نسبت به چراغ های جلو دارند توسط یک نوار باریک کرومی به هم متصل شده اند. فرم کلی چراغ های عقب حالتی همانند تیر و پیکان دارند که دارای گوشه های تیز هستند. چراغ عقب همانند چراغ جلو دارای یک نوار ال ای دی می باشد. چراغ های جلو و عقب جزو انواع چراغ خودروهای وارداتی محسوب می شود. سیستم روشناییSWM G01، به چراغ کمکی فعال در پیچ مجهز است. امروزه چراغ های یکی از نقاط قوت خودروها محسوب می شوند. در خودروهای پیشرفته  تجهیزات و آپشن های خاصی برای چراغ جلو وجود دارد. چراغ ها در تصادفات خیلی سریع آسیب می بینند. داشتن چراغ سالم در ایمنی خودرو نقش حیاتی دارد. چراغ هایی که بر روی بدنه SWM G01، وجود دارد شامل: چراغ بزرگ جلو، چراغ های مه شکن، چراغ کوچک جلو، چراغ خطر و ترمز، چراغ های راهنما و دنده عقب، چراغ پلاک خودرو، چراغ های عقب و چراغ های جانبی می باشد. علاوه بر این ها در داخل کابین نیز چراغ ها متعددی مثل چراغ نقشه خوانی، چراغ پنل پشت فرمان و چراغ مطالعه سرنشین عقب وجود دارد.


شیشه های به کار رفته در SWM G01

شیشه ها در خودرو SWM G01 جزو بخش های تاثیرگذار هستند که به جز امنیت در ظاهر خودرو اهمیت بالایی دارند. کیفیت کلی شیشه های SWM G01 قابل قبول می باشد و طراحی آن ها با ظرافت خاصی انجام شده است. شیشه هایی که بر روی بدنه SWM G01 قرار دارند سرنشینان را در برابر عوامل خارجی مثل گرد و غبار محافظت می کنند. علاوه برآن شیشه ها عایق صدا نیز هستند. شیشه هایی که در خودرو SWM G01 وجود دارند شامل شیشه جلو و عقب، شیشه درب جلو، شیشه درب عقب و شیشه لچکی ها به همراه شیشه سانروف می باشند. شیشه جلو SWM G01 مجهز به یک لایه ی پلاستیکی می باشد که در هنگام شکسته شدن از فرو ریختن آن جلوگیری می کند و علاوه بر این ها این لایه پلاستیکی قدرت جذب اشعه های مضر نور خورشید را دارد. شیشه جلو SWM G01 به صورت رنگی می باشد و در قسمت بالای آن یک بخش دودی وجود دارد که چشم راننده را محافظت می کند. شیشه جانبی و شیشه عقب SWM G01 از نظر جنس با هم یکی هستند و وظیفه اصلی آن ها محافظت از سرنشینان خودرو است. شیشه های جانبی و عقب برخلاف شیشه جلو SWM G01 درهنگام شکستن به تکه های کوچکی که تیز نیستند تبدیل می شوند. در شیشه عقب نوارهای المنت وجود دارد که با سیستم برق خودرو کار می کند و در هنگام فصل سرما از یخ زدگی شیشه عقب جلوگیری می کند. شیشه عقب و شیشه جلو SWM G01 را می توان از سایت اینترنتی فروش لوازم یدکی SWM G01 خریداری کرد.



پیشنهاد مطالعه: دلایل استقبال از لاماری X5 در بازار ایران ( مقاله برتر )



مشخصات فنی خودرو SWM


حجم موتور1.5 لیتر
قدرت155 اسب بخار
گیربکس6 دنده اتومات
پیشرانه4 سیلندر توربوشارژ (DG15T)
محور محرکدیفرانسیل جلو
گشتاور220 نیوتن متر
شتاب12.7 ثانیه
سرعت180 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی9.6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک54 لیتر


مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured