بررسی ضعف های خودرو تارا در Cari4
1401/03/31 ساعت 01:16:26

بررسی ضعف های خودرو تارا در Cari4

خودرو تارا در سال 1399 و با حضور رئیس جمهور روحانی رونمایی شد و از آن با عنوان نسخه‌ی ایرانی پژو 301 یاد می‌شود که تولید آن پس از خروج کمپانی پژو از ایران متوقّف شده است و در واقع، این اتومبیل نسخه‌ی فیس لیفت این اتومبیل با چراغ خودرو مدرن و زیبا و کاربردی می‌باشد.

اگرچه خودرو تارا از نظر فنّی تفاوت‌های بسیار کمی را با مدل اصلی ندارد ولی از نظر ظاهری تغییرات عظیمی را متحمّل شده است و به خودرویی جذّاب و مشتری پسند تبدیل شده است. در ادامه قصد داریم تا اطّلاعاتی را در رابطه با این اتومبیل و مشخّصات فنّی و ظاهری آن به شما عزیزان ارائه دهیم و شما را بیشتر با این خودروی تولید داخل آشنا سازیم.خودرو تارا یکی از جدید‌ترین تولیدات شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود


 


ویژگی‌های خودرو تارا

خودرو تارا از نظر ظاهری تغییرات بزرگی را تجربه کرده است و به خودرویی چشم‌نواز و کاربردی تبدیل شده است. نمای روبرویی و پشتی این خودرو با تغییرات ایجاد شده بیش از پیش به خودروی فورد موستانگ شبیه شده‌اند و این ویژگی امتیاز مثبتی برای این اتومبیل محسوب می‌شود. چراغ خودرو تارا و سپر خودرو تارا از نظر ظاهری بسیار بهتر از سپر و چراغ پژو 301 ساخته شده‌اند و این موضوع با واکنش مثبت مردم از نمونه‌ی اوّلیه این خودرو همراه بوده است.

کاپوت این اتومبیل زیبا همچون کاپوت فورد موستانگ دارای یک برجستگی و انحنای زیبا می‌باشد و حال و هوای اسپرت بودن این خودرو را دوچندان کرده است و این کاپوت خودرو به خوبی با سایر اجزای نمای روبرویی هماهنگ شده است. سپر خودرو تارا نسبت به اندازه‌ی این خودرو از طرّاحی قابل قبولی بهره می‌برد و به نظر می‌رسد که طرّاحان شرکت ایران خودرو دقّت فراوانی را صرف زیبا‌تر شدن این قسمت کرده‌اند.

با این حال، این خودرو از نمای جانبی بسیار ساده و بدون جزئیات می‌باشد و تنها نکته‌ی مثبت آن استفاده از الگوهای خودروهای وارداتی برای ساخت گلگیر خودرو تارا است. اگرچه طرّاحی رینگ‌های این اتومبیل چنگی به دل نمی‌زند ولی این مسئله موجب کاهش زیبایی‌های این خودرو نشده است زیرا قسمت جلویی این اتومبیل تمامی توجّه‌ها را به خود معطوف نموده است.

طرّاحان شرکت ایران خودرو در ساخت نمای پشتی این اتومبیل نیز سنگ تمام گذاشته‌اند و استفاده از الگوهای چراغ‌های فورد موستانگ و دوج چارجر (شارژر) به خوبی جواب داده است و استفاده از این نوع طرّاحی ظاهر خودرو تارا را خشن‌تر و جذّاب‌تر کرده است. در کل، به نظر می‌رسد که این خودرو از نظر طرّاحی توانایی رقابت با مدل‌های خارجی را دارد و الگوهای استفاده شده در ساخت آن با دقّت و ظرافت انتخاب شده‌اند.شرکت ایران خودرو از خودرو تارا در سال 1399 با حضور رئیس جمهور روحانی رونمایی کرد



 

فضای کابین خودرو تارا 

تاکنون عکس‌های جدیدی از فضای کابین خودرو تارا منتشر نشده‌اند ولی از عکس‌های موجود می‌توان برداشت کرد که فضای کابین این خودرو بهینه‌ سازی‌های بسیاری را نسبت به فضای کابین پژو 301 تجربه کرده است و این مسئله باعث افزایش رضایت مردم و کارشناسان از فضای کابین این اتومبیل شده است. به نظر می‌رسد که ایران خودرو سعی کرده است تا با حفظ کلّیات فضای کابین خودرو و با استفاده از مواد اوّلیه در دسترس خودرویی زیبا و کاربردی را طرّاحی نماید و تا حدودی نیز در این زمینه موفّق بوده است.

پنل مرکزی این اتومبیل دارای انحنایی زیبا در قسمت بالایی صفحه کیلومتر خودرو می‌باشد و این ویژگی جذّابیت فضای کابین آن را افزایش داده است ولی احتمالاً شیشه خودرو تارا از مدل‌های ایرانی الگوبرداری شده است تا هزینه‌های تولید آن کم‌تر شوند.

در بررسی‌های اوّلیه می‌توان متوجّه شد که فرمان این خودرو فاقد دکمه‌های کنترلی و طرّاحی منحصر به فرد است و شرکت ایران خودرو ترجیح داده است تا از الگوهای ساده برای طرّاحی فرمان خودرو تارا استفاده کند. در قسمت میانی پنل مرکزی این خودرو یک مانیتور مالتی مدیا به چشم می‌خورد که احتمالاً وظیفه‌ی کنترل بخش‌هایی از این خودرو را نیز بر عهده دارد و وجود آن در یک خودروی سدان امروزی لازم است.

همچنین، در نگاه اوّلیه به صندلی‌های این خودرو می‌توان متوجّه شد که این صندلی‌ها تفاوت‌های آشکاری را با صندلی‌های دیگر خودروهای شرکت سازنده ندارند و اظهار نظر در این رابطه پس از عرضه‌ی این خودرو به بازار امکان‌پذیر خواهد بود. در کل، فضای کابین و داشبورد خودرو تارا از نظر طرّاحی حرف‌های زیادی را برای گفتن ندارند و شرکت ایران خودرو به ارائه‌ی یک فیس لیفت ساده به متقاضیان اکتفا کرده است.

نمای جلویی این خودرو بسیار شبیه به نمای جلویی خودروی فورد موستانگ می‌باشد




مشخصات فنی خودرو تارا 

شرکت ایران خودرو در ساخت خودرو تارا از یک موتور EC5 و 1.6 لیتری استفاده کرده است و این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار انرژی در 6000 دور در دقیقه را دارد و گشتاوری معادل با 150 نیوتن متر را در 4500 دور در دقیقه ایجاد می‌کند. گیربکس خودرو تارا از نوع 6 دنده و اتوماتیک می‌باشد و از ترمز‌های دیسکی و خنک شونده در فرایند ساخت سیستم ترمز آن استفاده شده است. ظرفیت باک این اتومبیل زیبا 50 لیتر عنوان شده است و از آن‌جایی که موتور EC5 در سیکل ترکیبی تنها 7.15 لیتر بنزین را به ازای طی کردن مسافتی معادل با 100 کیلومتر مصرف می‌کند و از استاندارد یورو 5 در زمینه‌ی مصرف سوخت برخوردار است، به نظر می‌رسد که این خودرو از نظر مصرف سوخت خودروی مناسبی برای رانندگی در جادّه‌های بین شهری باشد.

اگرچه اطّلاعاتی در رابطه با حداکثر سرعت خودرو تارا توسّط شرکت ایران خودرو عرضه نشده است ولی با در نظر گرفتن قدرت موتور این خودرو و وزن 1190 کیلوگرمی آن می‌توان حدس زد که حداکثر سرعت این خودرو باید در حدود 190 کیلومتر در ساعت باشد و شتاب اوّلیه آن با احتساب کیفیّت جادّه و نوع بنزین مصرف شده در حدود 9.5 تا 10 ثانیه خواهد بود و این موارد نشان دهنده‌ی تفاوت‌های جزئی این اتومبیل با سایر خودروهایی داخلی همچون دنا می‌باشد.

در کل، خودرو تارا از نظر مشخّصات فنّی تفاوت چشمگیری را با سایر خودروهای تولید داخل ندارد و از آن‌جایی که شرکت سازنده این خودرو عنوان کرده است که بیش از 90 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور ساخته شده‌اند، به نظر می‌رسد که این اتومبیل از نظر فنّی توانایی رقابت با خودروهای سدان وارداتی را نخواهد داشت.

شرکت ایران خودرو از موتور EC5 برای ساخت خودرو تارا استفاده کرده است




امکانات رفاهی و ایمنی تارا

خودرو تارا با امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً قابل قبولی به بازار عرضه خواهد شد و چنانچه مدیران ارشد ایران خودرو امکانات این خودرو را به دلیل نوسانات دلار کاهش ندهند، می‌توان این اتومبیل را خودرویی ایده‌آل برای یک خوانواده‌ی کم جمعیّت در نظر گرفت. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی خودرو تارا می‌توان به مواردی همچون: سیستم ترمز ABS به همراه سیستم‌های کنترل پایداری EBA، HSA و ESC، فرمان برقی، 4 عدد کیسه هوا، ایموبلایزر، قفل مرکزی، سیستم ورود و خروج به خودرو بدون استفاده از کلید، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه تنظیمات الکتریکی، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب، صندلی راننده با امکان تنظیم برقی در 6 جهت، سیستم ایزوفیکس، آینه‌های جانبی با امکان تنظیم برقی، شیشه بالابر‌های برقی، سیستم گرمکن شیشه عقب خودرو، سنسور باران، سقف خودرو سانروف‌،‌ قابلیّت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلویی خودرو، سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، کروز کنترل و سیستم تنظیم باد اتوماتیک لاستیک‌ها اشاره کرد.

اگرچه در نگاه اوّل امکانات ذکر شده برای خودرو تارا کامل به نظر می‌رسند ولی این امکانات جزو تجهیزات پایه‌ی تمامی خودروهای وارداتی هستند و ایران خودرو نتوانسته است تا خودرویی بروز و دارای امکانات پیشرفته را به بازار عرضه کند و این مسئله نشان می‌دهد که سازندگان خودرو در ایران همچنان قصد ارائه‌ی خدمات باکیفیّت به مشتریان را ندارند. در کل، خودرو تارا از نظر امکانات رفاهی در حد قابل قبولی قرار دارد و همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، امکانات آن توانایی رفع نیاز‌های یک خانواده‌ی کم جمعیّت را دارا می‌باشند. 

چراغ‌های پشتی خودرو تارا به زیبایی طرّاحی و ساخته شده‌اند


نگاهی به طراحی ظاهری تارا

در نگاه اول به خودرو تارا شاید طراحی کلی آن کمی ساده به نظر برسد و فقط چند خطوط حجم دهنده روی بدنه وجود دارد. تارا در واقع یک سدان خانوادگی است که کاملاً اقتصادی می باشد. شاید طراحی کلی تارا ساده به نظر برسد ولی قسمت های مختلف بدنه آن کاملاً با هم هماهنگ هستند و توانستند جذابیت خوبی به خودرو دهند. تارا، در ابتدای ورود توانسته فروش خوبی داشته باشد و در بین مشتریان  طرفداران زیادی بدست بیاورد.

تارا، برای کسانی که طرفدار خودروهای اسپرت هستند گزینه مناسبی نمی باشد. در قسمت جلوی خودرو فرم کلی چراغ ها به همراه جلو پنجره حالت خشنی برای خودرو ایجاد کرده اند. قسمت عقب تارا، شاید یکی از بحث برانگیزترین قسمت های آن می باشد. فرم کلی چراغ ها در قسمت عقب برای یک خودروی تولید داخلی طراحی جدید محسوب می شود که هم نظر مشتریان و هم نظر منتقدان را به خود جلب کند.

چراغ های پیوسته عقب شاید برای افرادی که به دنبال سادگی باشند خیلی جالب به نظر نرسد ولی برای افرادی که به دنبال طرح های جدید و مدرن هستند گزینه مناسبی است. این اولین بار است که یک خودروی داخلی با این فرم متفاوت از چراغ ها تولید می شود. از نظر کیفی این فرم چراغ ها خیلی خوب اجرا نشده ولی از نظر خلاقیت می توان آن را یکی از نقاط مثبت در نظر گرفت. تار، از نظر طراحی کلی بدنه نسبت به رقبای داخلی خود طراحی جدیدتری دارد و توانسته نظر مشتریان را به خود جلب کند. در ادامه نکاتی به شما خواهيم گفت پس با ما همراه باشید.


بررسی چراغ جلو و چراغ عقب تارا

چراغ جلو یکی از حساس ترین و مهم ترین لوازم یدکی تارا می باشد که در ایجاد امنیت و ایمنی آن نقش مؤثری دارد. چراغ های جلو دارای دو مکانیسم می باشند که به صورت نور بالا و نور پایین طراحی شده اند. چراغ های جلو در رانندگی هنگام شب به راننده خیلی کمک می کند و مسیر پیش روی آن را کاملاً روشن می نماید. رانندگی بدون چراغ جلو هنگام شب امکان پذیر نمی باشد. حالت دیگری که در چراغ های جلو وجود دارد آن چراغ کوچک می باشد. چراغ کوچک تارا و یا چراغ های مه شکن بیشتر برای روزهای بارانی و برفی و همچنین در مسیرهایی مثل تونل استفاده می شود.

چراغ جلو تارا از نوع چراغ های ال ای دی و زنون می باشد و به چراغ روز مجهز است همچنین ارتفاع چراغ های جلو را می توان از طریق دکمه های داخل کابین تنظیم کرد. چراغ عقب تارا یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می شود. این چراغ ها به دلیل طراحی خاصی که دارند در نگاه اول جلب توجه زیادی می کنند. چراغ عقب تارا به صورت نواری در قسمت عقب آن کشیده شده است و حالت پیوسته ای دارد همچنین این چراغ به صورت دو تکه می باشد که یک تکه آن روی بدنه قرار دارد که به کناره ها کشیده شده و قسمت بزرگ تر آن به صورت یک نوار باریک روی درب صندوق عقب نصب شده است.

چراغ عقب همانند چراغ جلو جزو لوازم یدکی مهم می باشد. چراغ عقب که در بیشتر خودروها به رنگ قرمز می باشد در مواقعی که خودرو در حالت ترمز می باشد به رانندگان عقبی هشدار می دهد تا سرعت خود را پایین آورند. طراحی کلی چراغ عقب تارا از خودروهایی مثل پورشه الهام گرفته شده است.


جلو پنجره تارا

تارا، در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک روی خط تولید قرار دارد. نسخه دنده ای آن که اکنون در بازار به فروش می رسد از نظر ظاهری با نسخه اتوماتیک تفاوت هایی دارد. یکی از این تفاوت ها در جلوپنجره و رینگ های آن می باشد. در نسخه دنده ای تارا جلوپنجره ی سیاه که دور آن یک نوار کرومی وجود دارد و به صورت نوارهای باریک سیاه طراحی شده و فرم کاملاً ساده ای دارد که در وسط آن آرم ایران خودرو نصب شده است. ولی در نسخه اتوماتیک تارا جلو پنجره کاملاً فرم آن تغییر کرده و به صورت مشبک می باشد. طراحی مشبک جلو پنجره تارا نمای جذاب تری به آن می دهد و حالت آن را مضر تر جلوه می دهد. جلو پنجره تارا در قسمت بیرونی یعنی جلوی کاپوت قرار دارد و کاربرد اصلی آن این است که جریان هوای خنک را به سمت رادیاتور هدایت کند. جلو پنجره ها تاثیر زیادی بر روی نمای خودرو دارند اغلب شرکت های بزرگ خودروسازی معمولاً طراحی خاص خود را بر جلو پنجره پیاده سازی می کنند. جنس جلو پنجره تارا از مواد پلاستیکی فشرده که استحکام بالایی دارد می باشد این جلو پنجره علاوه بر استحکام بالا وزن سبکی دارد. جلو پنجره تارا را می توانید از طریق سایت اینترنتی لوازم یدکی تارا خریداری کنید.


تفاوت تارا دنده ای با تارا اتوماتیک 

همان طور که گفته شد تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک تولید می شود که از نظر مشخصات فنی و ظاهری با هم تفاوت هایی دارند. نسخه اتوماتیک در حدود نیم لیتر بنزین بیشتری مصرف می کند و شتاب آن کمی کندتر است. اما قسمت عمده تفاوت این دو نسخه با هم در تجهیزات و امکانات رفاهی آن ها می باشد. نسخه اتوماتیک تارا دارای کیسه هوای جانبی، دوربین دنده عقب، حالت های مختلف صندلی ها و همچنین سانروف می باشد ولی در نسخه دنده ای این آپشن ها وجود ندارد. یکی دیگر از تفاوت این دو نسخه به سایز رینگ ها و جنس آن ها مربوط می باشد. نسخه اتوماتیک تارا دارای رینگ های 16 اینچ آلومینیومی می باشد درحالی که تارای دنده ای دارای رینگ های 15 اینچ فولادی است. 

خبر خوب دیگری که درباره تارا وجود دارد قرار است نسخه برقی آن نیز تولید شود. تولید خودروهای برقی در داخل با قیمت مناسب می تواند به مسائل و مشکلات محیط زیست کمک بزرگی کند. این روزها بیشتر شرکت های بزرگ خودرو سازی به تولید خودروهای برقی روی آوردند. در چند سال آینده پیش بینی می شود که تمام خودروها برقی هستند.


قیمت خودرو تارا

تاکنون قیمت رسمی خودرو تارا توسّط شرکت ایران خودرو عنوان نشده است ولی هم اکنون امکان پیش خرید این خودرو با مبلغی در حدود 120 تا 150 میلیون تومان وجود دارد و کسانی که از این طریق برای خرید خودرو اقدام کرده‌اند باید مابع‌التفاوت قیمت خودرو را در زمان تحویل به شرکت ایران خودرو پرداخت نمایند. با این حال، به نظر می‌رسد که قیمت این اتومبیل زیبا در حدود قیمت خودروهایی همچون دنا پلاس باشد و این قیمت برای خودرویی با چنین امکانات قابل قبول نیست و بسیاری از مردم توانایی خرید آن را نخواهند داشت و این افراد باید دوباره به سراغ خرید تولیدات بی‌کیفیّت شرکت‌های خودروسازی ایرانی بروند‌.


قیمت روز خودرو تارا


تارا اتومات1401555.000.000 تومان
تارا اتومات1400540.000.000 تومان
تارا دنده ای1401420.000.000 تومان



مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured