ضعف های ناگفته شاهین سایپا
1401/01/29 ساعت 14:55:51

ضعف های ناگفته شاهین سایپا

خودرو شاهین سایپا جزو اتومبیل‌هایی است که به تازگی به بازار‌های داخلی معرّفی شده است و طرّاحی تفاوت سپر خودرو آن نسبت به دیگر خودروهای داخلی موجب جلب توجّه مخاطبان و تحلیلگران بازار خودرو شده است. در ادامه قصد داریم تا ضمن معرّفی این خودرو و ویژگی‌های فنّی آن، اطّلاعاتی را نیز در رابطه با امکانات این اتومبیل به شما عزیزان ارائه دهیم و شما را بیشتر با این خودروی زیبا آشنا سازیم.خودرو شاهین سایپا یکی از جدید‌ترین تولیدات این شرکت خودروسازی می‌باشد...


 خودرو شاهین,
یدکی هیوندای,یدکی ماشین,قطعات ماشین,یدکی بی ام و,یدکی تویوتا,یدکی بنز,یدکی کیا,یدکی خودرو, قطعات خودرو,قطعات تویوتا


نمای ظاهری خودرو شاهین سایپا:

فرم زیبای سپر خودرو شاهین سایپا و برجستگی‌های کاپوت آن جزو اوّلین مواردی هستند که در نمای روبرویی این خودرو جلب توجّه می‌کنند. سپر این خودرو دارای انحنای زیبایی است و به خوبی با کاپوت و چراغ‌های جلویی این اتومبیل ترکیب شده است و این ویژگی موجب جذّابیت فراوان آن شده است. جلو پنجره‌ی این اتومبیل نسبت به سایر خودروهای داخلی کمی عریض‌تر طرّاحی شده است ولی اندازه‌ی آن تنها لطمه‌ای را به زیبایی‌های این خودرو وارد نکرده است، بلکه موجب زیبایی بیشتر آن شده است. چراغ خودرو شاهین سایپا دارای شباهت‌هایی به چراغ خودروی دنا می‌باشد ولی زیباتر و کشیده‌تر طرّاحی شده است و این مسئله زیبایی‌های نمای روبرویی این اتومبیل را بیشتر کرده است. این خودرو از نمای جانبی حرف‌های بسیاری را برای گفتن دارد و استفاده‌ی درست از فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های مناسب در نمای جانبی خودرو شاهین باعث خلق صحنه‌ای زیبا در نگاه مخاطبان شده است. گلگیر خودرو شاهین سایپا دارای شباهت‌های بسیاری به گلگیر اتومبیل‌های کره‌ای می‌باشد و این ویژگی نقش بسیار پررنگی را در زیبایی و کارایی این قسمت ایفا کرده است و رینگ‌های این اتومبیل دارای تناسب مناسبی با گلگیرهای آن هستند. با این حال، نقطه‌ای اوج طرّاحی نمای خارجی این خودرو از نمای پشتی آن قابل مشاهده است و خودرو شاهین سایپا از این نظر خودروی بسیار جذّاب و خارق‌العادّه‌‌ای می‌باشد. چراغ‌های عقب این خودرو ضمن برخورداری از طرّاحی مناسب و چشم نواز، دارای هماهنگی بالایی با نمای پشتی این خودرو هستند و به خوبی با درب صندوق عقب آن ترکیب شده‌اند و این ویژگی موجب افزایش زیبایی‌های این اتومبیل شده‌ است. در کل، طرّاحی نمای خارجی این خودرو قابل قبول و مناسب است و اجزای مختلف آن به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نمای خارجی خودرو شاهین سایپا از طرّاحی نسبتاً متفاوتی نسبت به سایر خودروهای داخلی بهره می‌برد


فضای کابین خودرو شاهین سایپا:

نمای داخلی خودرو شاهین سایپا همچون نمای بیرونی آن با استفاده از اصول استاندارد طرّاحی شده است ولی همچنان آثاری از الگوهایی مشابه با برخی از خودروهای داخلی همچون دنا در داخل این خودرو قابل مشاهده است. پنل مرکزی این خودروی دارای شبا‌هت‌های زیادی به پنل مرکزی خودروی دنا می‌باشد و این ویژگی امتیازی منفی برای خودرویی محسوب می‌شود که قصد رقابت با این خودرو را دارد. با این حال، به جرات می‌توان ادّعا کرد که ساختار داخلی این خودرو به صورت یکپارچه و هماهنگ ساخته شده است و مواردی همچون صندلی‌ها و داشبورد این خودرو بسیار کاربردی و مناسب طرّاحی شده‌اند. همچنین، شیشه خودرو شاهین سایپا دید مناسبی را برای راننده فراهم می‌کند و با کمی تنظیم صندلی این خودرو می‌توان تسلّط مناسبی را به جادّه در هنگام رانندگی با سرعت‌های بالا کسب کرد. در قسمت میانی پنل این خودرو یک صفحه نمایش رنگی قرار گرفته است که از نظر کیفیّت و امکانات با انتظاراتی که مردم از یک خودروی سدان دارند در تناسب است و امکان کنترل برخی از امکانات خودرو با استفاده از آن فراهم می‌باشد. فرمان خودرو شاهین سایپا از ارگونومی مناسبی بهره می‌برد و قرار گرفتن دکمه‌های کنترلی بر روی آن باعث افزایش راحتی راننده شده است ولی لازم به ذکر است که صفحه کیلومتر این خودرو فاقد خلّاقیت‌های لازم است و تنها برخی از اطّلاعات پایه‌ی خودرو را به نمایش می‌گذارد و این مسئله موجب کاهش انتظارات خریداران از این خودرو شده است. صندلی‌های خودرو شاهین سایپا نسبت به سایر تولیدات این شرکت خودروسازی از کیفیّت مناسبی بهره‌ می‌برند و در رانندگی‌های طولانی مدّت موجب خستگی راننده و سرنشینان خودرو نمی‌شوند و این ویژگی جزو موارد مثبت فضای کابین این خودرو می‌باشد.فضای کابین خودرو شاهین سایپا شباهت بسیاری را به فضای کابین خودرو دنا دارد...


شاهین سایپا,
یدکی هیوندای,یدکی ماشین,قطعات ماشین,یدکی بی ام و,یدکی تویوتا,یدکی بنز,یدکی کیا,یدکی خودرو, قطعات خودرو,قطعات تویوتا

 

مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا

در ساخت خودرو شاهین سایپا از یک موتور با حجم 1500 سی‌سی و دارای 4 سیلندر استفاده شده است و آرایش سیلند‌های این خودرو همچون سایر خودروهای سدان داخلی و خارجی از نوع خطّی است. حداکثر توان این موتور برابر با 110 اسب بخار می‌باشد و گشتاور تولیدی آن 165 نیوتن ‌متر محاسبه شده است و از این نظر تفاوت آشکاری را با موتور سایر خودروهای سدان موجود در بازار‌های داخلی ندارد و نمی‌توان آن را موتوری قدرتمند و قابل اطمینان عنوان کرد. گیربکس خودرو شاهین سایپا در مدل‌های پایه از نوع 5 سرعته و دستی است و تنها مدل‌های لوکس و سوپر لوکس آن به گیربکس اتوماتیک مجهّز هستند و دستی بودن دنده‌ی آن در مدل‌های پایه نشان دهنده‌ی عدم پیشرفت خودروسازی سایپا با تکنولوژی‌های روز دنیا می‌باشد. با این حال، استفاده از ترمز‌های دیسکی و سیستم تعلیق مک فرسون تا حدودی ایرادات این قسمت را پوشش داده است و موجب ارتقاء تجربه‌ی رانندگی با این خودرو شده است. لازم به ذکر است که خودرو شاهین سایپا از استاندارد یورو 5 پیروی می‌کند ولی تاکنون اطّلاعاتی در رابطه با میزان مصرف سوخت آن از طرف خودروسازی سایپا به مخاطبان ارائه نشده است.

 موتور این خودرو توانایی تولید 110 اسب بخار انرژی را دارد


امکانات رفاهی خودرو شاهین سایپا:

مدل‌های لوکس و سوپر لوکس خودرو شاهین سایپا با امکانات رفاهی مناسبی به بازار عرضه شده‌اند ولی قسمت عمده‌ای از این امکانات و تجهیزات از مدل‌های پایه حذف شده‌اند و این ویژگی یک امتیاز منفی برای این خودرو محسوب می‌شود. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در مدل‌های پایه می‌توان به مواردی همچون: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور 7 اینچی، صندلی‌‌های جلویی با قابلیّت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های هالوژنی، سیستم Auto Light، سنسور و دوربین دید عقب خودرو و سیستم هشدار تعویض دنده اشاره کرد که امکانات خارق‌العادّه و جدیدی محسوب نمی‌شوند. مدل‌های لوکس و سوپر لوکس خودرو شاهین سایپا با امکانات مجزّایی همچون: کروز کنترل، سانروف، سیستم پاسخ‌گویی به تلفن همراه از طریق کلید‌های فرمان خودرو، سیستم هشدار بسته بودن کمربند ایمنی سرنشینان، 6 عدد کیسه‌ی‌ هوا به همراه کیسه هوای پرده‌ای و کیسه هوای جانبی، قابلیّت باز و بسته شدن اتوماتیک آینه‌های جانبی، صندلی‌های چرمی و امکان تنظیم برقی صندلی‌ها به بازار عرضه شده‌اند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، امکانات قابل قبول و مناسب تنها در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس خودرو شاهین سایپا موجود هستند و مدل‌های پایه عملاً امکانات خاصّی را برای رفع نیاز‌های سرنشینان ندارند و این مسئله موجب نارضایتی خریداران مدل‌های پایه خواهد شد.

مدل‌های پایه‌ی خودرو شاهین سایپا برخلاف مدل‌های لوکس و سوپر لوکس آن با امکانات کم‌تری به بازار عرضه شده‌اند

 

خودرو شاهین سایپا,
یدکی هیوندای,یدکی ماشین,قطعات ماشین,یدکی بی ام و,یدکی تویوتا,یدکی بنز,یدکی کیا,یدکی خودرو, قطعات خودرو,قطعات تویوتا


امکانات ایمنی خودرو شاهین سایپا:

همچون امکانات رفاهی، امکانات و تجهیزات ایمنی خودرو شاهین سایپا به هیچ عنوان در سطح مناسبی نیستند و خودروسازی سایپا تقریباً با حذف تمامی امکانات لازم برای حفظ جان سرنشینان خودرو بار دیگر ثابت کرده است که هیچ اهمیّتی را به جان سرنشینان نمی‌دهد. از جمله امکانات ایمنی خودرو شاهین سایپا می‌توان به مواردی همچون: ایموبلایزر، باز شدن خودکار درب‌ها در هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب‌ها با حرکت خودرو، کمربند‌های ایمنی مجهّز به سیستم پیش کشنده، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، سیستم ترمز ABS و 2 عدد کیسه‌ هوا برای سرنشینان خودرو اشاره کرد که به هیچ عنوان قابل قبول نیستند. مدل‌های لوکس و سوپر لوکس این خودرو تفاوت چندانی را از نظر ایمنی با مدل‌های پایه ندارند و تنها تعداد کیسه‌های هوا در این مدل‌ها بیشتر است و تاکنون اطّلاعاتی در رابطه با میزان مقاومت بدنه و نتیجه تست‌های ارزیابی ایمنی این خودروها توسّط شرکت سایپا منتشر نشده است. در کل، خودرو شاهین سایپا همچون سایر خودروهای داخلی بدون توجّه به موارد ایمنی طرّاحی و ساخته شده‌اند و از آن‌جایی که خودروسازان ایرانی معمولاً از بی‌کیفیّت‌ترین و ارزان‌ترین مواد اوّلیه برای ساخت بدنه‌ی خودرو استفاده می‌کنند، نمی‌توان هیچ انتظاری را از مقامت بدنه‌ی این خودرو در تصادفات رانندگی داشت.

 تنها مدل‌های لوکس و سوپر لوکس خودرو شاهین سایپا از نظر ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارند

سخن پایانی:

خودرو شاهین سایپا خودرویی زیبا و مناسب برای مصارف داخل شهری محسوب می‌شود و استفاده از طرّاحی‌های جدید توسّط شرکت سایپا موجب ارتقاء ظاهر این اتومبیل شده است ولی از آن‌جایی که این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به زحمت یک خودروی معمولی محسوب می‌شود، نمی‌توان انتظاری را برای استقبال بی‌سابقه‌ی بازار از این اتومبیل داشت. مدیران سایپا در مصاحبه‌های خود ادّعا کرده‌اند که قصد دارند تا خودرو شاهین سایپا را در تست‌های ایمنی Euroncap شرکت دهند و انتظار دارند که این خودرو امتیاز 3 از 5 را از این تست‌ها کسب کند ولی اجرای این فرایند بعید به نظر می‌رسد و این ادّعا نیز همچون سایر ادّ‌عا‌های مدیران ارشد سایپا به فراموشی سپرده خواهد شد.


مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured