چکاپ مسافرتی خودرو را چگونه انجام دهیم ؟
1399/12/19 ساعت 17:57:13

چکاپ مسافرتی خودرو را چگونه انجام دهیم ؟


موقع سفر چه چیزهایی را باید رعایت کرد؟

افراد هر چقدر هم که در رانندگی مهارت داشته باشند بازهم مواردی وجود دارد که باید در هنگام استفاده از وسایل نقلیه به خصوص در زمان سفر رعایت کنند تا احتمال بروز حوادث ناگوار را هرچه بیشتر کاهش دهند. از مواردی افراد باید در فصول مختلف و در هنگام سفر آن را رعایت کرده و به آنها توجه کنند عبارتند از:·         

افرادی که قصد سفر و حضور در جاده را در فصول سرد به خصوص زمستان دارند باید حتما از صحت کار کردن بخاری وسیله ی نقلیه اطمینان حاصل کنند و در صورت وجود مشکل قبل از سفر آن را برطرف کنند.

به همراه داشتن و یا استفاده از زنجیر چرخ از مهمترین موارد در زمان سفر در فصل زمستان می باشد که باید توسط افراد رعایت شود تا از بروز هرگونه حادثه ی احتمالی ممانعت شود.

استفاده و همچنین به همراه داشتن ضد یخ مناسب و معتبر آن هم به اندازه ی کافی از نکات ضروری در هنگام مسافرت های زمستانی می باشد که باید توسط افراد رعایت شود.

روغن موتور از مهم ترین مواردی است که باید همیشه در صندوق عقب خودرو آن را به همراه داشت.

اطمینان از سالم بودن عاج لاستیک ها نیز در زمان سفر بسیار مهم است، چرا که در صورت ساییده شدن لاستیک ها احتمال لیز خوردن خودرو و همچنین به خطر افتادن جان سرنشینان بسیار بالا می رود.

سالم بودن گلگیر خودرو نیز از مهمترین مواردی است که در تمام طول سال باید توسط افراد رعایت شود، چرا که گلگیر خودرو از قطعاتی است که جهت جلوگیری از آسیب های جدی به انواع خودرو تعبیه شده و همچنین در زیبایی و همچنین تکمیل بدنه نیز بی تاثیر نمی باشد.

محل قرارگیری گلگیر خودرو از کنار درب عقب و جلو شروع شده و از جلو تا آخر کاپوت خودرو و از انتها تا درب صندوق عقب ادامه داشته و همچنین اطراف چرخ ها را نیز پوشش می دهد. گلگیر خودرو علاوه بر موارد ذکر شده از کثیف شدن بدنه ی ماشین نیز جلوگیری می کند.

از دیگر مواردی که در تمامی طول سال توسط افراد باید رعایت شود به همراه داشتن لاستیک یدک می باشد، چرا که احتمال خرابی و یا پنچری آن در تمام طول سال ممکن می باشد و افراد باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

موارد ذکر شده چند مورد از مهمترین نکاتی است که در زمان سفر باید توسط افراد رعایت شود تا احتمال وقوع حوادث رانندگی تا حدودی کاهش یافته و جان افراد کمتری در خطر بیفتد. 

از این رو لازم است این موارد به خوبی توسط افراد مختلف رعایت شود تا از اتفاقات ناگوار پیشگیری به عمل آید. پاک کردن شیشه خودرو نیز از ملزومات آغاز مسافرت محسوب می شود.

 



نکات ایمنی قبل از سفر

راهنمای نکات ایمنی قبل از سفر

سفر یکی از مواردی است که همه ی افراد به آن علاقه داشته و اغلب به وسیله ی خودروی خود مسافرت می کنند، چرا که مسافرت با وسیله ی نقلیه شخصی از مزایای بسیاری برخوردار می باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

1.    توقف در زمان و مکان دلخواه

2.    راحتی در میان همراهان سفر

3.    سرعت بیشتر در حرکت

4.    حرکت از مسیر دلخواه 

اما هنگامی که افراد قصد سفر با خودروی شخصی را دارند باید متناسب با فصلی که در آن مسافرت می کنند نکاتی را در نظر گرفته و مواردی را که باید رعایت کنند. برخی از این نکات عبارتند از:

•      مهمترین مورد قبل از سفر چک کردن چگونگی عملکرد خودرو و همچنین اطمینان از عملکرد این وسیله می باشد که بهترین راه برای اطمینان مراجعه به یک تعمیرگاه مطمئن و معتبر می باشد تا سرویس های مورد نظر بر روی خودرو انجام شود.

  در صورتی که در فصل تابستان قصد سفر کرده اید، حتما از سالم بودن کولر ماشین خود اطمینان حاصل کنید. چرا که گرمای هوا در جاده ها طاقت فرسا بوده و می تواند موجبات آزار سرنشینان خودرو را فراهم آورد.

•   بهتر است بدانید که سفر در فصل تابستان بسیار امن تر و البته راحت تر از فصل زمستان می باشد، زیرا در فصل زمستان نیاز به رعایت موارد بیشتری می باشد و افراد باید تجهیزات بیشتری را همراه داشته باشند. از جمله ی این تجهیزات زنجیر چرخ و ضد یخ می باشد که وجود آن ها در مسافرت های زمستانی بسیار ملزوم است.

 



چکاب کامل خودرو قبل از سفر

اگر افراد در فصول سرد قصد سفر نمایند باید از صحت بخاری خودرو مطمئن شوند و در صورت خرابی آن اقدام به تعمیر نمایند.

به همراه داشتن لاستیک که از مهم ترین لوازم یدکی خودرو می باشد در تمام طول سال بسیار ضروری است. چرا که هر آن امکان ترکیدن، ساییدگی و پنچر شدن لاستیک های خودرو امکان پذیر می باشد.

تنظیم کردن باد لاستیک ها نیز در هنگام مسافرت از مهمترین مواردی است که افراد باید رعایت کنند تا به مشکل برنخورند.

جالب است بدانید شست و شوی ماشین نیز از نکات مهمی است که در هنگام سفر باید انجام شود، چرا که این کار موجب تمیزی و شفافیت شیشه خودرو و آینه ها شده و دید راننده را بهبود می بخشد.

چراغ خودرو ، گلگیر خودرو و برف پاک کن نیز باید کنترل شود تا از درست کار کردن آن ها مطمئن شوید. چرا که هر کدام به نوعی کاربرد داشته و اگر دارای مشکل باشد ممکن است موجب بروز حوادث ناگوار شود.

اهمیت چک کردن خودرو قبل از سفر

بسیاری از افراد از خود می پرسند که:

1.    چک کردن قطعات خودرو قبل سفر مگه اهمیت داره؟

2.    اصلا برای چی باید قبل سفر خودرو رو برای سرویس ببریم مگه بین راه هیچ تعمیرگاهی وجود نداره؟

3.    یعنی ماشین سالمی که عین ساعت کار می کنه، دقیقا زمانی می خواد خراب بشه که ما میخوایم بریم مسافرت؟

4.    ضدیخ ببرم که چی، مگه بین راه نمی فروشن؟ 

این سوالات و بسیاری از سوالات شبیه به این در ذهن اغلب افراد نقش می بندد در زمانی که نکات ایمنی را در یک جایی مطالعه می کنند و یا از جایی می شنوند. 

در حالی که سلامت خودرو و قطعات آن برابر با سلامت سرنشینان خودرو می باشد، چرا که اگر قطعات خودرو سالم باشند و خودرو به خوبی کار کند احتمال وقوع انواع حوادث جاده ای کاهش یافته و به حداقل می رسد.

از این رو باید به افرادی که نسبت به این موضوع بی اهمیت هستند گفت که بله، چک کردن قطعات خودرو و اطمینان از سلامت آن ها بسیار پر اهمیت است. چرا که این بی احتیاطی می تواند علاوه بر خود افراد به ضرر بسیاری از افراد دیگر نیز تمام شود که از جمله ی آن ها باقی سرنشینان خودرو می باشند.

 



تنظیم باد لاستیک ها

در واقع افرادی که راننده و یا صاحب ماشین هستند مسئولیت زندگی چندین نفر را بر عهده دارند و نباید با یک بی احتیاطی جان این افراد را به خطر بیندازند. بنابراین سرویس خودرو قبل از سفر اقدامی ضروری و مهم می باشد که با کمترین هزینه ممکن بوده و می تواند سلامت افراد را تا درصد بالایی تضمین کند.

افراد علاوه بر چک کردن قطعات ریز و درشت خودروی خود، باید به شست و شو و تمیزی شیشه خودرو نیز اهمیت دهند، چرا که تمیزی شیشه خودرو موجب دید بهتر در جاده شده و از وقوع اتفاقات ناگوار تا حدودی جلوگیری می کند.

به طور کلی چک کردن اجزای ماشین قبل از سفر کاری ضروری و کاملا محتاطانه می باشد که جهت جلوگیری از انواع حوادث احتمالی صورت می گیرد. 

علاوه بر بررسی عملکرد خودرو افراد باید از قبل لیست تجهیزات مورد نیاز خود در سفر را آماده کرده و در هنگام سفر آن را به همراه داشته باشند تا در طی سفر دچار مشکل نشوند. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

1.    لاستیک یدک

2.    لوازم مورد نیاز جهت تمیز کردن شیشه خودرو

3.    به همراه داشتن جعبه ی کمک های اولیه

4.    همراه داشتن جعبه ی ابزار

5.    جا دادن روغن موتور در صندوق عقب خودرو

6.    همراه داشتن زنجیر چرخ و ضد یخ در سفر های زمستانی 

 



چک لیست قطعات خودرو

به چک لیست قطعات خودرو حساسیت نشان دهید

چک کردن قطعات خودرو در زمانی که افراد قصد سفر و حرکت در جاده را دارند، از ضروری ترین کارها می باشد، چرا که این اقدام کوچک می تواند از حوادث بزرگ و ناگوار جلوگیری کند. 

بهترین راه برای اطمینان از صحت و سلامت قطعات خودرو این است که در زمان بروز انواع مشکل آن را یادداشت کنید تا در زمان حل مشکل راحت تر باشید و بدانید مشکل ممکن است از کجا باشد.

حساسیت نسبت به چک کردن سلامت قطعات، آینه ها و شیشه خودرو نه تنها در زمان سفر بلکه در تمام طول سال نیاز می باشد، چرا که حادثه در تمامی لحظات و در همه جا ممکن است اتفاق بیفتد. بنابر این افراد باید در تمام طول سال به فکر سلامت خودروی خود باشند، چرا که با سلامت خود و افراد دیگر رابطه ی مستقیمی دارد.

خودرو وسیله ای است که افراد در اکثر مواقع آن را مورد استفاده قرار می دهند و جهت حمل و نقل و جابجایی از آن استفاده می کنند. 

این وسیله ی نقلیه در انواع مختلفی وجود دارد که علاوه بر حمل افراد قابلیت حمل وسیله را نیز دارد، بنابراین اگر افراد قطعات خودروی خود را بررسی نکرده و از سلامت آن اطمینان حاصل نکنند علاوه بر آسیب های جانی زیان مالی نیز متحمل می شوند.

در حالی که تنها با انجام عمل ساده ای چون پاک کردن شیشه خودرو و سپردن خودرو به دست سرویس کار می توان از زیان های مالی و جانی جلوگیری کرده و ضربه های حاصل از حوادث جاده ای را کاهش داد. 

 



بررسی اجزای مختلف خودرو قبل از سفر

علاوه بر شیشه خودرو افراد باید به تمیز و شفاف بودن آینه های بغل خودرو نیز توجه کنند تا در وسط جاده به مشکل برنخورده و لذت کافی را در کنار خانواده و یا دوستان از مسافرت خود ببرند.

بهتر است افراد دستمالی را زیر دست خود جهت پاک کردن شیشه خودرو قرار دهند تا هرزگاهی آن را تمیز کرده و از نشستن بخور بر روی شیشه خودرو جلوگیری کنند؛ این ناحیه از خودرو با وجود سادگی در زمان سفر به مسئله ای مهم تبدیل می شود. چرا که افراد از شیشه خودرو اطراف را مشاهده کرده و بنابر شرایط مسیر ماشین را هدایت می کنند.

شیشه خودرو در انواع مختلف ساده و دودی وجود دارد که اغلب افراد شیشه خودرو ساده را ترجیح می دهند، چرا که استفاده از شیشه خودرو دودی ممنوع بوده و به طور کلی وجه ی مناسبی ندارد.

بررسی اجزای مختلف خودرو قبل از سفر

وسایل نقلیه در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از بهم پیوستن قطعات ریز و درشت فراوانی تشکیل شده اند. زمانی که از سلامت اجزا و قطعات یکی وسیله ی نقلیه صحبت می شود ذهن اغلب افراد به سمت باطری، موتور، لاستیک و ... کشیده می شود و کمتر کسی شیشه خودرو را نیز در نظر می گیرد، در حالی شیشه خودرو یکی از موارد مهم در زمان مسافرت می باشد که افراد باید به آن توجه کنند.

منظور از توجه افراد به شیشه خودرو میزان تمیزی و شفافیت آن است که در زمان سفر باید به این نکته دقت شود، چرا که تمیزی شیشه خودرو و همچنین آینه های وسایل نقلیه موجب موجب دید بهتر راننده شده و از بروز حوادث ناگوار تا حدودی جلوگیری می کند.

غیر از تمیزی و شفافیت شیشه خودرو موارد بسیاری می باشد که باید توسط افراد در هنگام مسافرت رعایت شود و از مهمترین آنها مراجعه به یک سرویس کار مجرب و ماهر می باشد. این کار موجب اطمینان از سلامت کامل خودرو شده و در صورت عدم سالم بودن یک یا چند قطعه، این قطعات توسط سرویس کار تعویض و تعمیر می شود.

تمامی موارد موجود در خودرو باید قبل از سفر مورد بررسی قرار گرفته و از سلامت آنها اطمینان حاصل شود، چرا که بروز مشکل در میانه ی راه ها اصلا خوشایند نبوده و ممکن است حادثه ای ناگوار را در پی داشته باشد. از این رو بهتر الست افراد نکات هرچند ریز و بی اهمیت را رعایت کنند تا میزان تصادفات جاده به حداقل میزان ممکن برسد.

به همراه داشتن زنجیر چرخ در زمستان، روغن موتور و ... بسیار ضروری بوده و تجهیزاتی است که باید آن را همراه داشت. همچنین اطمینان از عملکرد بخاری در زمستان نیز بسیار مهم می باشد که باید در نظر گرفته شود. تعمیر و تعویض انواع فیلترها، تنظیم باد چرخ ها، توجه به چگونگی عاج لاستیک و ... از مواردی است که در هنگام سفر باید به آنها توجه شود.

 قبل از سفر خودرو را چک کنید





مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured