بررسی دلایل اصلی کوبیدن صفحه خودرو
1401/01/29 ساعت 14:55:17

بررسی دلایل اصلی کوبیدن صفحه خودرو

آیا اطلاعاتی در خصوص علت کوبیدن دیسک و صفحه خودرو دارید؟ آیا می دانید صفحه کلاچ چه نقشی را در عملکرد خودرو دارد؟ آیا از کلاچ و مشکلات رایج این قطعه آگاهی دارید؟

همانطور که میدانید در هر بار فشار دادن کلاچ چندین قطعه با یکدیگر درگیر شده و از این طریق قدرت موتور خودرو را به چرخ ها انتقال داده و به این منظور سبب حرکت خودرو می شود. در این خصوص در نظر داشته باشید که سیستم کلاچ و یا همان چفحه خودرو پس از گذشت 50 الی 60 هزار کیلومتر بایستی تعویض یا رگلاژ شود. با وجود این که در روزهای اخیر بسیاری از خودرو ها دنده اتوماتیک هستن و بیشتر افراد به دنبال خرید خودروهای گیربکس اتوماتیک می باشند هنوز خودروهایی مجهز به گیربکس دستی را می توان مشاهده نمود که کلاچ این خودرو ها از یک پدال طراحی شده و زیر پای راننده قرار گرفته است.

در صورت استفاده صحیح از مجموع کلاچ خودروهای دستی می توان مدت زمان طولانی از این بخش داشته باشیم که به این منظور بایستی تمام توصیه های رگلاژ اجرا شده و در زمان موعد حتما تعویض صفحه کلاچ و یا سیم کلاچ انجام شود. علت کوبیدن صفحه خودرو به موارد متعددی بستگی دارد که یکی از مهمترین دلایل درست تعویض نکردن دنده بوده و قبل از اینکه پدال کلاچ کامل فشرده نشود و یا برداشتن پا از روی پدال قبل از اینکه دنده کامل انجام شود که در صورت وقوع این پروسه کلاچ به شدت آسیب می بیند. تعویض دنده بدون اینکه پدال کلاچ فشرده شود یکی دیگر از دلایل خرابی و از بین رفتن صفحه کلاچ شده و آسیب های شدید و غیر قابل جبرانی را به صفحه کلاچ وارد می سازد.

از دیگر علت کوبیدن صفحه خودرو می توان به استفاده بی مورد از پدال اشاره نمود که این اشتباه رایج در میان اکثر رانندگان روزانه بارها و بارها انجام می شود که اغلب در ترافیک ها پا از روی پدال برنداشته و در این صورت صفحه کلید هی کوبیده و خورده می شود و در نتیجه این موضوع باعث استهلاک کلاچ شده و سبب خرابی و از بین رفتن صفحه خودرو می شود.

 یدکی خودرو,قطعات خودرو,لوازم یدکی بی ام و,لوازم یدکی تویوتا,لوازم یدکی بنز,لوازم یدکی کیا,قطعات اصلی خودرو,یدکی ماشین,قطعات ماشین

دیسک و صفحه چیست


چگونه می توان زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ را تشخیص داد؟ 

تمامی خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند بین موتور و گیربکس قطعه ای قرار دارد که به صفحه کلاچ معروف می باشد و این قطعه به رانندگان این اجازه را می دهد که خودرو به حرکت درآمده و قابلیت تعویض دنده برای افزایش یا کاهش سرعت را داشته باشد. همانطور که در بخش قبلی به یک سری از علت کوبیدن صفحه خودرو اشاره نمودیم هر چند یک بار نیاز به تعویض صفحه کلاچ خواهید داشت با وجود اینکه این قطعه روکشی بسیار سخت می باشد اما پس از طی هزار کیلومتر ساییده و فرسوده می شود. هر خودرویی برای حرکت به یک عامل تولید کننده و انتقال دهنده نیرو نیاز دارد که سیستم انتقال دهنده خود نیز متشکل از چند بخش می باشد که این بخش ها شامل  دیفرانسیل خودرو ، جعبه دنده و کلاچ می باشد که از همه مهمتر جعبه دنده در این میان کاربرد و کارایی قابل توجهی را دارا بوده و اصطلاحا به جعبه دنده، گیربکس نیز گفته می شود.

این بخش از خودرو اهمیتی در حد مولد نیرو یا موتور خودرو را داشته و در صورت بروز هرگونه مشکلی در این قطعه نیاز به تعمیرات با تخصص بالایی را دارد و از نگهداری صحیح از این بخش از اولویت های نگهداری هر خودرو به شمار می رود.  از جمله علائم نشان دهنده برای تعویض صفحه کلاچ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-          از دست رفتن حالت ارتجاعی پدال و خشک و سفت شدن آن

-          پرتاب پا به سمت عقب هنگام رها کردن پدال کلاچ

-          صدا دادن به هنگام تعویض دنده‌

-          عدم تناسب افزایش دور موتور و افزایش سرعت خودرو 

-          افت توان و شتاب خودرو

-          لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام شروع حرکت از حالت توقف

 

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در حال حاضر عمر مفید کلاچ ها بسیار افزایش یافته و حتی در برخی مواقع بیش از 100 هزار کیلومتر طی کردن مسیر نیز به تعویض نیاز ندارد که این موضوع به نحوه رانندگی نیز بستگی دارد.

علت کوبیدن صفحه خودرو به مواردی چون حمل سرنشین با بار زیاد، رانندگی پرفشار در سربالایی ها و رها کردن ناگهانی پدال کلاچ نیز بستگی دارد که تمامی این موارد در عمر صفحه کلید تاثیر و در نتیجه زود به زود نیاز به تعویض خواهد داشت.


علائم خرابی صفحه کلاچ

توجه داشته باشید که کامل نکردن تعویض دنده قبل از برداشتن پا از روی پدال سبب گرفتگی دیسک صفحه، کج شدن دیسک، فرسودگی سریع و خرابی صفحه کلاج خواهد شد و از طرفی وقوع این کار سبب گرمای بیش از حد شده و با گذشت زمان دیسک صفحه و گرفتن کلاچ بسیار سخت تر خواهد شد و فرسودگی صفحه کلاچ به زودی رخ خواهد گرفت. متوقف کردن خودرو با استفاده از کلاچ در سربالایی ها از جمله علت کوبیدن صفحه خودرو می باشد که این موضوع در رانندگی بسیاری از افراد مشاهده می شود چرا که عقب حرکت کردن خودرو در سربالایی ها بسیار ترسناک بوده و در این زمان فشار اندک بر روی پدال ترمز برای عدم حرکت خودرو آسیب های جدی و شدیدی را به کلاچ وارد خواهد نمود.

آلودگی کلاچ یکی دیگر مواردی به شمار می رود که چنان هم کمیاب نبوده و زمانی اتفاق می افتد که نوعی روغن روی دیسک صفحه ی کلاچ ریخته شود که این موضوع با عایق بندی نامناسب و نشتی یاد می شود هم چنین گریس در صورت نصب نادرست صفحه کلاچ سبب آلودگی می شود. که این مورد نیز از دیگر علت کوبیدن صفحه خودرو و در نتیجه خرابی آن می باشد.


 یدکی خودرو,قطعات خودرو,لوازم یدکی بی ام و,لوازم یدکی تویوتا,لوازم یدکی بنز,لوازم یدکی کیا,قطعات اصلی خودرو,یدکی ماشین

علت کوبیدن صفحه خودرو



ترفندهای جالب برای دانستن خرابی صفحه کلاچ، علت کوبیدن صفحه خودرو

در صورتی که مشاهده کردید خودروتان شتابی در زمان گاز دادن ندارد باید به فکر تعویض یا تعمیر دیسک و صفحه کلاچ خود باشید این ترفند در راستای وظیفه دیسک و صفحه در انتقال نیرو به چرخ ها قابل مشاهده بوده و در زمان اتمام عمر این قطعه خواهیم فهمید که وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد و انتقال نیرو به خوبی اجرا نشده و علت کوبیدن صفحه خودرو می باشد. در زمان رانندگی در سربالایی اگر حتما نیاز دارنده از دنده های سنگین استفاده کنید در این صورت نیز احتمال اینکه عمر دیسک و صفحه رو به اتمام است، بسیار زیاد می باشد.


انتخاب یک تعمیرکار حرفه ای برای بررسی علت کوبیدن صفحه خودرو

برای بررسی علت کوبیدن صفحه خودرو و عیب یابی صفحه کلاچ نیاز به یک تعمیرکار با تخصص بالا نیاز خواهید داشت توجه داشته باشید که در زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک حتما کاسه نمد را نیز تعویض کرده و به درستی سیم کلاچ را تنظیم و بلبرینگ را روغن کاری کنید. یکی از حساس ترین بخش های این کار درآوردن کیت کلاچ قدیمی و نصب صفحه کلاچ و دیسک جدید می باشد که حتما نیاز به یک حرفه کار در این زمینه می باشد از این رو پیشنهاد میکنیم حتما تعمیر و تعویض این قطعه را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

  

 یدکی خودرو,قطعات خودرو,لوازم یدکی بی ام و,لوازم یدکی تویوتا,لوازم یدکی بنز,لوازم یدکی کیا,قطعات اصلی خودرو


علائم خرابی صفحه کلاچ


دیسک و صفحه کلاچ از چه بخش هایی تشکیل می شود

دیسک و صفحه کلاچ از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که هر بخش جزوی از سیستم انتقال قدرت می باشد. وظیفه اصلی کلاچ این می باشد که نیرویی که توسط میل لنگ تولید می شود را به گیربکس انتقال دهد و برای این که این کار را به درستی انجام دهد نیاز به قطعات مختلفی دارد. دیسک و صفحه کلاچ شامل صفحه فشار، صفحه کلاچ، فنر، یاتاقان، بلبرینگ، دو شاخه، پدال و چرخ طیار می باشد. صفحه فشار باعث می شود تا دیسک زمانی که در حرکت است روی فلایویل دچار لغزش نشود و همچنین فشاری که صفحه برای اصطحکاک با فلایویل احتیاج دارد را تولید می کند.

یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش ها صفحه کلاچ می باشد این صفحه در واقع روی فلایویل نصب می شود. یک لنت بین صفحه کلاچ و فلایویل قرار می گیرد تا مانع از اصطحکاک آن ها شود. کاربرد اصلی فنر برای نگه داشتن دیسک کلاچ بر روی صفحه کلاچ می باشد. یاتاقان در سیستم کلاچ از دو بخش بلبرینگ و پوسته درست شده است و باعث می شود زمانی که راننده کلاچ را فشار می دهد و به آن نیرو منتقل شود.

بلبرینگ باعث می شود تا فنر صفحه کلاچ به صورت فشرده شود و معمولاً حرکت آن برعکس حرکت صفحه کلاچ می باشد. محل نصب  دوشاخه بر روی بلبرینگ کلاچ است. همه کسانی که رانندگی می کنند با پدال کلاچ آشنا هستند و محل نصب آن داخل کابین و زیر پای راننده می باشد.


عواملی که باعث خراب شدن صفحه کلاچ می شود

رعایت نکردن یکسری از نکات و انجام کارهایی باعث می شود تا صفحه کلاچ دچار آسیب و خرابی شود. هنگامی که شما با سرعت بالا رانندگی می کنید و این کار را به صورت طولانی مدت انجام می دهید باعث می شود تا به صفحه کلاچ فشار وارد شود و آسیب ببیند. از عوامل دیگری که باعث آسیب دیدن صفحه کلاچ می شود رانندگی کردن در مسیرهای ناهموار و سربالایی به صورت طولانی مدت می باشد که فشار زیادی به موتور خودرو وارد می کند.

علاوه بر آن زمانی که در یک مسیر سربالایی خودرو را بدون ترمز کردن نگه دارید و همچنین اگر بیش از حد به خودرو بار سنگین و یا سرنشینان زیاد سوار کنید و باعث می شود تا صفحه کلاچ آسیب ببیند. از عوامل مهم دیگری که باعث خرابی صفحه کلاچ می شود به صورت غلط دنده را عوض کردن می باشد. در زمان رانندگی اگر خیلی از کلاچ استفاده شود به آن فشار وارد می شود و باعث خرابی کلاچ می شود. عامل دیگری که باعث خرابی کلاچ می شود این است که موتور خودرو را بیشتر از ظرفیت آن تقویت کنید. در نظر داشتن این نکات هنگام رانندگی و رعایت کردن آن ها باعث می شود تا صفحه کلاچ شما سالم بماند. دیسک و صفحه کلاچ جزو لوازم یدکی مهم خودروها می باشند.


نکات افزایش طول عمر دیسک و صفحه کلاچ

عوامل مختلفی باعث می شود تا طول عمر دیسک و صفحه کلاچ خودرو شما افزایش پیدا کند. یکی از اصلی ترین عاملی که باعث می شود استفاده نکردن بی جا و بی مورد از  کلاچ است. زمانی که شما رانندگی می کنید در هنگامی که نیازی نیست نباید پای خود را روی پدال کلاچ نگه دارید و فقط در هنگام تعویض دنده از کلاچ استفاده کنید و سریع آن را آزاد کنید. عامل دیگری که باعث کاهش طول عمر صفحه کلاچ می شود اشتباه دنده عوض کردن می باشد هنگامی که شما دنده را در جای خود قرار می دهید باید کمی صبر کنید تا کاملاً دنده جا بخورد و بعد از آن کلاچ را رها کنید.

بعضی از رانندگان خیلی سریع این کار را انجام می دهند و قبل از این که دنده درجای خود قرار گیرد کلاچ را رها می کنند این کار باعث خرابی دیسک و صفحه می شود. همچنین زمانی که در مسیرهای ناهموار و سربالایی رانندگی می کنید نباید از دنده های سبک استفاده کنید و سعی کنید بیشتر بر روی دنده یک و دو رانندگی کنید. این کار طول عمر دیسک و صفحه کلاچ را افزایش می دهد و علاوه بر این ها هیچ گاه نباید بار سنگین بر روی خودروهای سواری قرار داد و در مسیرهای ناهموار رانندگی کرد. عامل دیگری که طول عمر دیسک و صفحه کلاچ را کاهش می دهد این است که در هنگام رانندگی به جای ترمز گرفتن خودرو را در حالت نیم کلاچ قرار داده و با پدال آن بازی کنید. هنگامی که شما در ترافیک و در مسیر سربالایی هستید بهتر است ترمز دستی خودرو را بکشید. عامل دیگری که باعث آسیب کلاچ خودرو می شود رانندگی طولانی مدت در ترافیک سنگین می باشد.



پبشنهاد مطالعه :  آشنایی با تارا محصول جدید ایران خودرو



نکات خرید دیسک و صفحه

در هنگام خرید دیسک و صفحه کلاچ باید به نکاتی توجه کرد قبل از این که اقدام خرید به دیسک و صفحه کلاچ کنید ابتدا باید مقدار بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید را مشخص کنید و با توجه به آن بودجه اقدام به خرید کنید. در هنگام خرید دیسک و صفحه کلاچ باید بدانید که چه نوع دیسک و صفحه می خواهید و این که سفتی و نرمی کلاچ برای شما مهم است. اگر کلاچ سفت می خواهید باید آن را با فروشنده درمیان بگذارید. یکی دیگر از نکاتی که خیلی مهم است و باید به آن توجه کنید این که است برندی که انتخاب می کنید جزو برندهای باکیفیت و شناخته شده باشد. هیچ گاه برای دیسک و صفحه کلاچ از برندهایی که شناخته شده نیستند و کیفیت مناسبی ندارند خریداری نکنید. حتما به فنری که در صفحه ی کلاچ وجود دارد توجه کنید. یکی از بخش های دیسک و صفحه کلاچ بلبرینگ کلاچ می باشد که نقش اساسی در آن دارد سعی کنید بلبرینگ کلاچ باکیفیتی خریداری کنید. همچنین در زمان خرید به نوع بسته بندی دیسک و صفحه کلاچ دقت کنید. می توانید انواع دیسک و صفحه کلاچ خودروهای وارداتی را از سایت اینترنتی دیسک و صفحه کلاچ خریداری کنید.



مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured