معرفی انواع موتور چهار چرخ کوهستان و ساحلی
1399/12/19 ساعت 17:36:58

معرفی انواع موتور چهار چرخ کوهستان و ساحلی

ساخت و تولید انواع موتور چهار چرخ در روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است که تجربه اولین رانندگی با این وسیله نقلیه برای علاقه مندان به موتور سواری بسیار جذاب و فراموش نشدنی خواهد بود. برای تجربه این لذت وصف نشدنی از همه اول بایستی وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید و به خوبی با آیتم ها و نحوه عملکرد موتور چهار چرخ خود آشنا باشید یعنی به خوبی بدانید که شیر بنزین، اهرم قفل دیفرانسیل، کلید استارت، ترمز جلو، اهرم گاز و اهرم دنده عقب در چه مکانی قرار داده شده است.  انواع موتور چهار چرخ با توجه به متریال های استفاده شده در ساخت و تولید هر یک دارای کیفیت متنوعی می باشند. همانطور که میدانید سواری ای که با موتور چهار چرخ تجربه خواهید کرد با سواری که سایر وسیله های نقلیه بسیار متفاوت خواهد بود.

یکی از نکاتی که در خصوص این موتورها می توان گفت این است که در دنیای موتورهای چهار چرخ این وسیله ها نیز با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و هر یک دارای مزیت ها و ویژگی های مختلفی می باشند. برخی از این موتورها دارای ترمز عقب و جلویی مجزا بوده و برخی دیگر ترمز های جلو و عقب به هم مرتبط می باشند. حتی دسته ای از این موتورها دارای دنده عقب نیز بوده و در خصوص تعویض دنده نیز نسبت به یکدیگر گوناگون عمل می کنند. بعضی از آنها دنده اتومات، برخی دارای دنده دستی یا پایی و بخشی نیز کلاچ اتومات می باشند.


پیشنهاد مطالعه : فلاپ چیست و چه کاربردی در بدنه موتور چهار چرخ دارد؟


 در حالت کلی هر وسیله نقلیه ای که دارای 4 چرخ می باشد و راننده آن مانند موتور سیکلت بر روی زین آن نشسته و پاهایش در دو طرف زین قرار گرفته باشد را موتور 4 چرخ می نامند. این موتورها با نام ATV نیز شناخته می شوند که به معنای وسیله نقلیه همه جا رو می باشد. استفاده از این وسیله نقلیه در اغلب کشورهای دنیا بسیار رونق یافته است که البته رانندگی در مسیرهای رسمی و اصلی با این موتورها ممنوع می باشد به گونه ای که برای رانندگی در مکان های خارج از جاده و آسفالت می توان از این موتورهای قدرتمند و محبوب بهره مند باشیم و با توجه به حجم و اندازه موتورهای 4 چرخ احتمال تصادف با دیگر وسیله های نقلیه در سطح سطح بسیار زیاد می باشد که به همین دلیل به هیچ وجه اجازه رانندگی در داخل شهر با این موتور را نخواهید داشت.

 

موتور چهار چرخ atv

موتور چهار چرخ atv


انواع موتور چهار چرخ

در این بخش می خواهیم شما را با انواع موتور چهار چرخ آشنا کنیم که هر یک با داشتن ویژگی ها و مشخصات مختلف در اولویت انتخاب و خرید بسیاری از علاقه مندان به سواری با موتور در دل کوه و صحرا قرار می گیرد. موتورهای چهار چرخ همه کاره یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین انواع این وسیله بوده و در بین همنوعان خود فروش بسیار خوبی را در دست گرفته است. علاقه مندان به تجربه مهیج می توانند با انتخاب این موتور در کنار طراحی بسیار حرفه ای و لوکس آن از کیفیت بی نظیر آن نیز نهایت بهره مندی را داشته باشند. طراحان این موتور چهار چرخ از امتیاز های ویژه ای برای آن استفاده کرده اند که از جمله این موارد می توان به قدرت بالای موتور، وجود دو دیفرانسیل و 4 چرخ متحرک، کمتر شدن تعلیق ماشین و نصب تجهیزات آفرودی چون وینچ اشاره نمود.

 یکی دیگر از انواع موتور چهار چرخ نوع ورزشی آن بوده و با نام SPORT ATV نیز معروف می باشند که در مقایسه با موتور چهار چرخ همه کاره از سیستم تعلیق بسیار بالا برخوردار بوده و در پرش ها و انجام فعالیت ها و حرکات نمایشی بهترین گزینه به شمار می رود چرا که با داشتن وزن سبک و شتاب بسیار بالا به خوبی عرضه اندام می کند. چرخ های انتخابی در جلوی این موتور نسب به دیگر اعضای خانواده بسیار نازک و کوچک بوده و دستی بودن دنده ها از دیگر ویژگی های این موتور می باشد. موتورهای چهار چرخ بچه گانه از دیگر انواع موتور چهار چرخ بوده . از امکانات خاصی برای مصرف کنندگانش برخوردار می باشد این نوع موتورهای چهار چرخ با حجم موتور پایین تر از 125 سی سی و سرعت کمتری بهره مند بوده و در رده خود از فروش بسیار خوبی برخوردار می باشد.


کاربرد انواع موتور چهار چرخ

هر یک از انواع موتور چهار چرخ با توجه به مشخصات فنی که دارا می باشند کاربردهای مختلفی را داشته که موتورهای همه کاره در بسیاری از محیط های طبیعی مورد استفاده قرار داده می شود که از جمله این موارد می توان به استفاده در مزارع  برای رسیدگی به امور ها در دامداری، کمک به حمل تجهیزات در طبیعت گردی، انتقال تنه های درخت ها در محیط های چوب بری و انتقال ملزومات کمپینگ اشاره نمود. در مناطق سردسیری به عنوان ماشین برف روب می توان این موتورها را در اولویت استفاده خود قرار داد و هم چنین برای گشت زنی در مناطق کوهستانی برای انجام عملیات توسط نیروهای پلیس استفاده می شوند. آفرود بازان نیز از جمله طرفداران پر و پا قرص این موتورها بوده و به دلیل گذر از موانع و مسیرهای صعب العبور از کاربرد قابل توجهی برای نیروهای نظامی و ارتشی برخوردار می باشد.

 

sport atv


sport atv


قیمت موتور چهار چرخ

انواع موتور چهار چرخ تلفیقی از ماشین سواری و موتور سیکلت بوده و با بهره مندی از امکانات به روز و آپشن های مدرن برای سهولت در راندن و لذت بیشتر طراحی و تولید شده است. امروزه در دنیای جدید انواع و اقسام وسیله های نقلیه در توجه و دید مخاطبان قرار گرفته اند که در این میان موتورهای چهار چرخ با توجه به تنوع و رنج قیمت مناسبی که دارا می باشند از محبوب ترین و پرتقاضاترین موتورهای عرضه شده در بازار می باشند.

خریدارانی که به دنبال بهترین و با کیفیت ترین نوع این وسیله نقلیه می باشند بهتر است به هیچ وجه معیار خود را رنج قیمت قرار نداده و کیفیت را قربانی قیمت نکنند از این رو پیشنهاد می شود ابتدا با بررسی مشخصات فنی و مقایسه انواع مختلف این موتور تصمیم خود را برای انتخاب نهایی نمایند. در انتخاب توجه به نوع فلاپ موتور چهار چرخ و هم چنین ترمز موتور چهار چرخ از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و افراد بایستی پس از اطمینان از مرغوبیت متریال های استفاده شده و عملکرد صحیح موتور چهارچرخ مد نظر خرید خود را نهایی نمایند.


بررسی مشخصات انواع موتور چهار چرخ

چهار چرخ ها دارای اهرم گاز بوده و با انگشت شصت قابل کنترل می باشند حجم انجین این موتورها از 50 سی سی تا 700 سی سی می باشند. نوع لاستیک موتور چهار چرخ بسیار با کیفیت و با دوام بوده و دلیل این امر نوع کاربرد آن می باشد چرا که در مسیرهای خاکی و سنگی اغلب مورد استفاده قرار گرفته و کمتر بر روی صافی و آسفالت رانندگی با این موتورها را می توان تجربه نمود. طراحی ظاهری این موتورها نیز بر اساس سلیقه طراحان آن انتخاب شده و می توان گفت از ظاهر و طراحی جذاب و عامه پسندی برخوردار می باشند. نوع چراغ موتور چهار چرخ با توجه به بدنه آن بسیار شیک و جالب بوده و به طراحی این وسیله جذابیت خاصی را می بخشد در حالت کلی می توان گفت مورد پسند بسیاری از مخاطبان واقع می باشد. 


 قطعات موتور جهار چرخ 


موتور چهار چرخ کویر


مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured