بررسی مشخصات لیفان X50  و X60
1401/06/16 ساعت 12:38:48

بررسی مشخصات لیفان X50 و X60

لیفان X60 و لیفان X50 به دلیل ارزان بودن قیمت خود نسبت به سایر اتومبیل‌های کراس اوور توانسته‌ا‌ند تا فروش نسبتاً بالایی را در بازار‌های داخلی کسب کنند و رضایت خریداران را تا حدود بسیاری جلب نمایند. این خودرو‌ها جزو اوّلین نسل اتومبیل‌های چینی موجود در بازار‌های داخلی محسوب می‌شوند و کیفیّت مدل‌های مختلف آن‌ها در طول این سال‌ها افزایش قابل توجّهی را داشته است و این مسئله باعث جلب توجّه خریداران شده است. در ادامه قصد داریم تا ضمن معرّفی مشخّصات فنّی و امکانات رفاهی این خودروها، اطّلاعاتی را نیز در رابطه با عملکرد آن‌ها به شما عزیزان ارائه دهیم و شما را با این اتومبیل‌ها بیشتر آشنا سازیم.

لیفان X50

 

لیفان X60 و لیفان X50 جزو تولیدات پر فروش کمپانی لیفان در ایران محسوب می‌شوند

ویژگی لیفان X50 

 اگرچه لیفان X60 و لیفان X50 جزو اتومبیل‌های ارزان قیمت بازار محسوب می‌شوند ولی این خودرو‌ها از نظر طرّاحی ظاهری توانایی کسب رضایت خریداران را دارند و تفاوت‌های آشکاری میان این مدل‌ها و خودروهای متوسّط کره‌ای مشاهده نمی‌شود. چراغ خودرو لیفان X60 همچون چراغ خودرو لیفان X50 بسیار ظریف و زیبا ساخته شده است و این ویژگی یکی از دلایل محبوبیّت این اتومبیل‌ها در بازار‌های داخلی می‌باشد زیرا چراغ این خودرو‌ها تفاوت‌های ناچیزی را با مدل‌های محبوب‌تری همچون سراتو و سانتافه دارد. سپر خودرو لیفان X60 کمی بهتر از سپر خودرو لیفان X50 ساخته شده است و قرارگرفتن چراغ‌های مه شکن در قسمت‌های کناری این سپر موجب افزایش کارایی و زیبایی آن گردیده است.

با این حال، تفاوت آشکاری میان گلگیر خودرو لیفان X60 و لیفان X50 مشاهده نمی‌شود و کمپانی لیفان ترجیح داده است تا از گلگیر‌های مشابهی برای ساخت این خودرو‌ها استفاده نماید و لازم به ذکر است که گلگیر‌های این اتومبیل‌ها با رینگ‌های آن‌ها دارای تناسب قابل قبولی است و این مورد باعث افزایش فروش این خودروها شده است. شیشه خودرو لیفان X60 برخلاف شیشه خودرو لیفان X50 با شیب کم‌تری ساخته شده است و به غیر از این ویژگی تفاوت چندانی میان شیشه این خودرو‌ها قابل مشاهده نیست. نمای جانبی هر دو اتومبیل با استفاده از خطوط افقی و مورّب تزئین شده است ولی باید اعتراف کنیم که لیفان X50 از نمای جانبی دارای طرّاحی بهتری می‌باشد. در نمای پشتی هر دو مدل تشابهاتی با خودروهای کره‌ای دیده می‌شود ولی در این مورد لیفان X60 دست برتر را در اختیار دارد و لیفان X50 از نمای پشتی بیش از حد شبیه به کیا اسپورتیج طرّاحی شده است و این ویژگی امتیازی منفی برای این خودرو محسوب می‌شود. 


 لیفان X60 دنده ای

این مدل‌ها از طرّاحی مناسبی نسبت به سایر تولیدات کمپانی لیفان برخوردار هستند


معایب لیفان x50

فضای کابین لیفان X60 و لیفان X50 دارای شباهت‌هایی با یکدیگر هستند و در ساخت هر دو کابین از مواد اوّلیه متوسّط استفاده شده است و این مورد جزو ایرادات اصلی خودروهای چینی محسوب می‌شود. با این حال، پنل مرکزی لیفان X50 با استفاده از خطوطی به رنگ نقره‌ای کمی از حالت یکنواخت خارج شده است و فضای مناسبی را بوجود آورده است ولی اثری از این طرّاحی در فضای کابین لیفان X60 دیده نمی‌شود و طرّاحان به استفاده از خطوطی به رنگ قرمز پر رنگ در این قسمت از لیفان X60 اکتفا کرده‌اند. نحوه‌ی قرارگیری دکمه‌ها در داشبورد و پنل مرکزی این خودرو‌ها مشابه است و تفاوت فاحشی در این رابطه به چشم نمی‌خورد ولی با یک بررسی جزئی می‌توان متوجّه شد که غربیلک فرمان مدل X60 از طرّاحی بهتری برخوردار است و می‌تواند رضایت خریداران را کسب کند.

همچنین، بهتر است به این نکته توجّه داشته باشید که این مدل‌ها از نظر الگوهای استفاده شده برای ساخت قسمت‌هایی همچون: صفحه کیلومتر، دسته دنده و صندلی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و لیفان X60 در ظاهر از طرّاحی بهتری در این زمینه‌ بهره می‌برد. بطور کلّی، در ساخت فضای کابین این خودرو‌ها از خودروهای کره‌ای الهام گرفته شده است و استفاده از مواد اوّلیه نامرغوب در این قسمت‌ها موجب افت کیفیّت شدید این خودروها گردیده است و نمی‌توان انتظار یک خودرو مقاوم و بادوام را از این مدل‌ها داشت و کسانی که مایل به خرید این اتومبیل‌ها هستند باید این موارد را قبل از تصمیم‌گیری نهایی در نظر بگیرند تا با مشکلی در زمینه‌ی استفاده از تجهیزات و امکانات لیفان X60 و لیفان X50 در طولانی مدّت مواجه نشوند.

 لیفان X50 دنده ای


در ساخت فضای کابین لیفان X60 و لیفان X50 از مواد اوّلیه متوسّط و معمولی استفاده شده است


مشخصات لیفان X60 

لیفان X60 به یک موتور 4 سیلندر و 1.8 مجهّز است و این موتور توانایی تولید 131 اسب بخار انرژی در 6000 دور در دقیقه و 168 نیوتن‌متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه را دارد و نسبت به موتور لیفان X50 که توانایی تولید تنها 102 اسب بخار انرژی و 133 نیوتن‌متر گشتاور را دارد موتور قدرتمند‌تری محسوب می‌شود ولی باید به این نکته توجّه داشته باشید که وزن مدل X60 دویست کیلوگرم بیشتر از مدل X50 است و این مسئله شتاب اوّلیه آن را تحت تاثیر قرار داده است. حداکثر سرعت هر دو خودرو 170 کیلومتر در ساعت عنوان شده است و شتاب اوّلیه مدل  X60در حدود 12 ثانیه می‌باشد که از شتاب اوّلیه مدل X50 یک ثانیه بیشتر است.

جالب است بدانید که گیربکس خودرو لیفان X60 با گیربکس خودرو لیفان X50 تفاوتی را ندارد و هر دو خودرو به یک گیربکس 5 سرعته و دستی مجهّز شده‌اند و این ویژگی تفاوت‌های آن‌ها را کم‌تر کرده است. با این حال، این اتومبیل‌ها از نظر مصرف سوخت بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و میزان مصرف سوخت ترکیبی مدل X60 یازده لیتر به ازای طی کردن مسافتی معادل با 100 کیلومتر عنوان شده است و این مقدار برای مدل X50 تنها 6.5 لیتر است که میزان قابل قبولی برای یک خودروی چینی محسوب می‌شود. در کل، لیفان X60 و لیفان X50 تنها از نظر مصرف سوخت و شتاب اوّلیه تفاوت‌هایی را با یکدیگر دارند و بیشتر قسمت‌های موتور آن‌ها با یکدیگر مشابه است و این مورد باعث شده است تا بازده عملکردی این اتومبیل‌ها یکسان باشد.

لیفان X60 اتوماتیک

 

موتور لیفان X60 از قدرت بیشتری برخوردار است


امکانات رفاهی و ایمنی لیفان X60 و لیفان X50:

لیفان X60 و لیفان X50 از نظر امکانات رفاهی نیز شباهت‌های انکار ناپذیری را با یکدیگر دارند و به همین دلیل، نمی‌توان این خودرو‌ها را دو مدل مستقل از یکدیگر تلقّی کرد. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی لیفان X60 و لیفان X50 می‌توان به مواردی همچون: سیستم ترمز ABS به همراه سیستم کنترل پایداری EBD و سیستم کمکی BSA، 2 عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلویی خودرو، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی، روکش چرمی صندلی‌ها، قابلیّت تنظیم برقی آینه‌ها، شیشه بالابر برقی، سیستم گرمکن شیشه عقب خودرو، سانروف دو حالته و برقی و سنسور دنده عقب اشاره کرد.

همچنین، علاوه بر این موارد امکانات دیگری نیز در لیفان X50 وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون: سیستم ایزوفیکس و کامپیوتر سفری اشاره کرد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، این خودرو‌ها از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت چندانی را با یکدیگر ندارند و به نظر می‌رسد که کمپانی لیفان به انجام برخی از تغییرات در نمای بیرونی این خودرو‌ها اکتفا کرده است و این اتومبیل‌ها را با عنوان مدل‌های مجزّا به بازار عرضه نموده است. با این حال، نمی‌توان وجود امکانات باکیفیّت‌تر در لیفان X60 را انکار کرد و این مسئله موجب افزایش فروش کلّی آن در بازار‌های داخلی شده است.

لیفان X60 اتومات 

این اتومبیل‌ها از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت آشکاری را با یکدیگر ندارند


ایمنی لیفان X60 و لیفان X50:

تاکنون ارزیابی دقیقی در رابطه با میزان ایمنی لیفان X60 و لیفان X50 در تصادفات صورت نگرفته است و این خودرو‌ها تنها در تست‌های ارزیابی شرکت‌های چینی شرکت کرده‌اند و نمی‌توان اطّلاعات دقیقی را در رابطه با مقاومت بدنه‌ی آن‌ها ارائه داد. با این حال، از آن‌جایی که کشور‌های متوسّط آسیایی و کشور ایران اصلی‌ترین بازار فروش برای این خودرو‌ها محسوب می‌شوند، عدم انجام تست‌های ارزیابی ایمنی معتبر بر روی این مدل‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

 لیفان X60

میزان مصرف سوخت لیفان X60 بیشتر از لیفان X50 است


جمع بندی:

لیفان X60 و لیفان X50 جزو تولیدات پرطرفدار کمپانی لیفان محسوب می‌شوند و تاکنون فروش مناسبی را در بازار‌های داخلی کسب کرده‌اند و مناسب بودن قیمت این خودروها در مقایسه با خودروهای کره‌ای و ژاپنی باعث شده است تا مدل‌های مختلف اتومبیل‌های کمپانی لیفان از جمله لیفان X60 و لیفان X50 به جایگزین مناسبی برای خودروهای کره‌ای و ژاپنی تبدیل شوند و مردم امکان خرید محصولاتی بهتر از تولیدات کارخانه‌های خودروسازی داخلی را داشته باشند. اگرچه این مدل‌ها از نظر کیفیّت توانایی رقابت با سایر تولیدات کمپانی‌های مطرح خودروسازی را ندارند ولی ارزان‌تر بودن آن‌ها نسبت به مدل‌های شناخته شده باعث افزایش فروش آن‌ها شده است و شرایط مناسبی برای مردم عادّی به منظور استفاده از امکانات و ویژگی‌های خودروهای کراس اوور را فراهم نموده است.


مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured