سیستم ترمز ABS چیست و کاربرد آن
1399/12/19 ساعت 17:55:17

سیستم ترمز ABS چیست و کاربرد آن

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به عنوان یک ویژگی ایمنی استاندارد در کلیه خودروهای مدرن است. ABS اولین بار به عنوان یک سیستم ضد لغزش برای استفاده هواپیماها در دهه 50 معرفی شد. و در دهه 1970 ، فورد و کرایسلر ثابت کردند که می توان از آن در اتومبیل نیز استفاده کرد. سیستم ترمز ضد قفل اکنون در کلیه خودروهای مدرن فروخته شده در اروپا وجود دارد.


اجزای ترمز abs

حتی اگر راننده باتجربه ای باشید ، گاهی اوقات مشکل غیر منتظره می تواند در حین رانندگی و راه پیش بیاید. در هنگام تلاش برای جلوگیری از برخورد قریب الوقوع یا خطر در جاده پیش رو ، ممکن است خود را در حال پریدن روی ترمز ببینید. در اینجاست که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) وارد می شود. این امر مانع از قفل شدن چرخ ها می شود و به آنها کمک می کند تا بتوانند کنترل خود را در جاده حفظ کنند.

 ABS بخشی از یک سیستم پایداری کلی است که معمولاً به عنوان کنترل پایداری الکترونیکی شناخته می شود ، که چرخ ها را تحت ترمز سنگین نظارت می کند. هر چرخ یک سنسور متصل به آن دارد. اگر سنسورهای هوشمند تشخیص دهند که چرخ در حال خاموش شدن و توقف حرکت است ، سیستم ترمز را آزاد می کند. این فقط برای یک لحظه است. ABS سپس به طور مداوم و مکرر فشار مطلوب ترمز را روی هر چرخ اعمال می کند ، بدین معنی که سیستم فقط به اندازه کافی ترمز می کند تا چرخ ها قفل نشوند. هنگامی که ABS فعال است ممکن است هنگام فشار دادن آن ، از طریق پدال ترمز پالس شوید. سیستم ضد قفل به راننده کمک می کند تا به جای اینکه خودرو را متوقف کند ، کنترل خودرو را حفظ کند.

 این حتی در صورت انجام مانورهای فرار بیش از حد ، خطر لغزیدن را کاهش می دهد. به همین دلیل مهم است که به یاد داشته باشید که ممکن است فاصله ترمز خودرو افزایش یابد. بنابراین ، اگر شما مستقیم جلو مانع رانندگی می کنید ، ماشین ممکن است به موقع متوقف نشود ، حتی اگر غرایز شما در غیر اینصورت دیکته کنند. این یک تصور غلط رایج است که ABS به کاهش فاصله کمک می کند.


ترمز ABS


ترمز ABS چقدر مؤثر است؟

برخی از مدل های قدیمی تر می توانند بدون ABS خریداری شوند ، و برخی از افراد ترجیح می دهند آن را نداشته باشند. اما این یک ویژگی ایمنی بسیار مؤثر است: اتومبیل های مجهز به ABS کمتر احتمال دارد که دچار تصادف کشنده شوند. ABS احتمال تصادف در جاده های مرطوب و خشک را کاهش می دهد.

 شایان ذکر است که ABS بر روی سطوح پایدار جامد کار می کند و تجربه شما در زمینه یخ ، برف یا شن می تواند متفاوت باشد.چه می شود اگر خودروی شما ABS نداشته باشد؟ اگر با ماشین قدیمی تری رانندگی می کنید ، یا موتور شما خطایی ایجاد می کند و ABS متوقف می شود ، می توانید با اعمال ترمز و آزاد سازی مکرر آن ، سیستم را شبیه سازی کنید.


معایب ترمز abs

 ترمزهای ضد قفل به رانندگان کمک می کند تا در بعضی از شرایط جاده ای که ممکن است ترمز سخت باشد ، کنترل بهتری از خودرو داشته باشند.در خودروهای فاقد سیستم ترمز ضد قفل ، رانندگانی که با شرایط لغزنده روبرو هستند مجبورند ترمزهای خود را پمپ کنند تا از عدم چرخش به دلیل چرخهای قفل شده مطمئن شوند. سیستم های ترمز ضد قفل فعالیت چرخ را با یک سنسور در هر چرخ هماهنگ می کند که فشار ترمز را در صورت لزوم تنظیم می کند ، به گونه ای که همه چرخ ها در یک محدوده سرعت مشابه کار می کنند.


مزایای ترمز ضد قفل

مزایای اصلی سیستم ترمز ضد قفل (ABS) شامل آن می باشد:

توقف روی یخ همانطور که گفته شد ، ABS حتی در شرایط لغزنده از قفل شدن و لغزندگی جلوگیری می کند.ترمزهای ضد قفل ثابت شده است که با کمک به رانندگان در کنترل خودرو می توانند جان آنها را در برخی شرایط نجات دهند.ارزش فروش خودرو را بیشتر میکند. ABS به عنوان ویژگی در ماشین یا کامیون ، ارزش بازار وسیله نقلیه را بالا می برد. امروزه ، فناوری ABS برای بسیاری از وسایل نقلیه استاندارد شده است . موجب کنترل کشش میشود. ABS بخشی از زیرساخت های یک سیستم کنترل کشش را به اشتراک می گذارد ، جایی که فن آوری جدید به اطمینان از اینکه هر چرخ در جاده کشش دارد کمک می کند.

مضرات ترمز ضد قفل

علیرغم اینکه ثابت شده است که ترمزهای ضد قفل در اکثر مواقع از ویژگی های ایمنی محسوب می شوند و بیمه گران آنها را از ریسک قابل توجهی برای یک وسیله نقلیه

در نظر می گیرند ،اما همه رانندگان این گزینه را برای خودرو یا کامیون مطلوب نمی دانند. در اینجا  به برخی از معایبی که رانندگان در این نوع سیستم ترمز مشاهده می کنند میپردازیم:

 زمان توقف متناوب ترمز ضد قفل ساخته شده است تا ترمز مطمئن در شرایط لغزنده فراهم شود. با این حال ، برخی از رانندگان گزارش می دهند که می گویند مسافت متوقف شدن برای شرایط عادی توسط ABS آنها طولانی تر است ، یا به دلیل اینکه ممکن است خطایی در سیستم وجود داشته باشد ، یا به دلیل اینکه صدای گرفتگی یا سر و صدای ABS ممکن است به راننده کمک کند که با همان سرعت ترمز نکند. هزینه بالای آن : حفظ ABS می تواند گران باشد. سنسورهای گران قیمت روی هر چرخ می توانند برای رفع مشکل در صورت خارج شدن از کالیبراسیون یا ایجاد مشکلات دیگر ، باعث هزینه ی بالایی برای راننده باشد. برای برخی ، این یک دلیل بزرگ برای کاهش ABS در یک وسیله نقلیه است.

اگر خودرویی دارید که سیستم ترمز ضد قفل ندارد ، آسانترین راه حل شما این است که به نمایندگی های تولید کننده بروید. مکانیک آنها بیشتر با مدل اتومبیل شما و آنچه برای نصب ترمز ضد قفل لازم است آشنا هستند. با این حال ، اگر قیمت یک عامل است ،  یک مکانیک  معتبر می تواند حرکت بعدی شما باشد. با صرفه جویی در قطعات ، بزرگترین هزینه شما نصب خواهد بود. در هر شرایطی ، یک سیستم ضد قفل باید با سیستم ترمز کنونی خودرو شما یکپارچه شود ، نصب ارزان نخواهد بود. با این حال ، مزایای چنین به روز رسانی می تواند بسیار با ارزش باشد.

مقالات مرتبط

© Copyright 2019 All Rights Reserved

secured